Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university

Dialogisch Schrijven in de klas

Dialogisch schrijven laat leerlingen ervaren dat schrijven een dialoog is, met zichzelf, de tekst en de lezer. Ze lezen elkaars teksten en gaan daarover in gesprek: wat werkt al overtuigend en wat kan sterker? Zo leren ze feedback geven én ontvangen, ontwikkelen ze oog voor het perspectief van de lezer en ontdekken ze dat herschrijven een tekst beter maakt. Aan de hand van een ervaringsopdracht en enkele praktijkvoorbeelden laat ik zien hoe je deze aanpak in jouw taalonderwijs kunt inzetten, zodat ook jouw leerlingen verdiepende feedbackgesprekken voeren over eigen en andermans teksten en meer plezier krijgen in schrijven. Samen met ArtEZ Creative Writing, de Wintertuin en de Inktaap hebben we dit ook toegepast bij creatief schrijven, zo slaan we een inspirerende brug tussen taal en kunst.

Een workshop door Renske Bouwer
  • Voertaal: Nederlands
  • Ronde: 2
Laatst gewijzigd:10 november 2025 08:15