Een brug van schrijven naar spreken
Hoe kunnen schrijftaken in het vreemdetalenonderwijs bijdragen aan betere spreekvaardigheid? Deze vraag staat centraal in mijn lezing tijdens de Dag van Taal, Kunsten en Cultuur. Vanuit de praktijk in de klas en mijn promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen laat ik zien hoe schrijven en spreken niet los van elkaar hoeven te staan, maar elkaar juist kunnen versterken. Schrijfopdrachten bieden leerlingen de kans om taal bewust te verwerken en uit te proberen, waardoor zij beter voorbereid zijn om diezelfde taal mondeling te gebruiken. Conform de nieuwe kerndoelen dragen dergelijke taken bovendien bij aan het taalvaardiger, taalbewuster en cultuurbewuster maken van leerlingen. Ik bespreek concrete voorbeelden van taken die de overstap van papier naar mondelinge productie ondersteunen en laat zien welke effecten dit kan hebben op het leren van Duits, maar ook op andere moderne vreemde talen. Deelnemers krijgen zowel theoretische achtergronden als praktische ideeën voor de eigen lespraktijk.
Een workshop door Fred Sikkens
- Voertaal: Duits
- Ronde: 2

