Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university

Zelf aan de slag met meertalige lesactiviteiten

Steeds meer leerlingen groeien op met een andere taal dan, of naast, het Nederlands. Tegelijkertijd leren alle leerlingen op school nieuwe registers (of ‘vaktalen’) én vreemde talen. Kortom: eigenlijk is iedere leerling meertalig. Talenonderwijs dat deze meertaligheid inzet — en taal niet alleen ziet als communicatiemiddel, maar als onlosmakelijk verbonden met cultuur en identiteit — kan van het talenonderwijs een plek maken waar alle leerlingen zich gezien voelen en ervaren dat het er voor hen toe doet. In deze workshop gaan deelnemers actief aan de slag met praktische, flexibel inzetbare lesactiviteiten, en reflecteren zij vervolgens op de toepasbaarheid ervan in hun eigen onderwijspraktijk. Deze lesactiviteiten sluiten aan bij de drie doeldomeinen van het talenonderwijs: taalvaardigheid, taalbewustzijn en cultuurbewustzijn, en zijn ontworpen met meertaligheid als uitgangspunt.

Een workshop door Daniela Polišenská
  • Voertaal: Nederlands
  • Ronde: 2
Laatst gewijzigd:06 november 2025 13:08