Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university

Onderzoekscyclus voor taalbewustzijn: Spaans leren met authentiek materiaal uit het linguïstische landschap

In deze workshop maken deelnemers kennis met de taalonderzoekscyclus: een didactisch model in vier stappen waarmee authentiek taalmateriaal uit het taallandschap zoals advertenties, liedjes, krantenkoppen of memes wordt ingezet voor het leren van een taal. Vanuit een concreet taaldoel verzamelen en analyseren deelnemers reële taaluitingen, die ze vervolgens toepassen in eigen lesontwerpen. Daarbij staat niet alleen taalkundige analyse centraal, maar ook betekenisverlening, creativiteit en culturele context.

Via feedback en reflectie verdiepen deelnemers hun inzichten in taalgebruik, didactiek en het stimuleren van metalinguïstisch bewustzijn. De cyclus bevordert bovendien onderzoekend leren en de integratie van receptieve en productieve taalvaardigheden.

Deelnemers verlaten de sessie met een direct toepasbare aanpak om het taalonderwijs te verrijken met betekenisvolle en motiverende leermaterialen uit de echte wereld. De workshop is geschikt voor (aankomende) taaldocenten die hun leerlingen/studenten actiever, kritischer en bewuster willen leren omgaan met taal.

Een workshop door Daniël Valle Robles
  • Voertaal: Nederlands/Spaans
  • Ronde: 1
Laatst gewijzigd:06 november 2025 13:05