Het taalkundesymposium: nieuwsgierigheid als motor voor het leren
"Het schoolvak Nederlands kampt al jaren met een imagoprobleem: nuttig, maar saai en weinig uitdagend. Toch biedt juist de taalkunde verrassend veel kansen om leerlingen nieuwsgierig te maken en hun taalbewustzijn te vergroten. Op het Greijdanus in Zwolle werken we al sinds 2007 met het taalkundig onderzoek, dat inmiddels is uitgegroeid tot een heus taalkundesymposium in vwo 4. Leerlingen verdiepen zich in onderwerpen als taalverandering, semantiek of pragmatiek en presenteren hun eigen onderzoek aan elkaar. Daarmee ontdekken ze dat taal niet alleen een middel is, maar óók een fascinerend onderzoeksobject.
In deze workshop delen wij onze ervaringen met deze werkwijze, laten we zien hoe taalkunde verschillende domeinen van het vak kan verbinden en geven we praktische handvatten om er zelf mee aan de slag te gaan."
Een workshop door Hans Das en Britt Egeter
-
Voertaal: Nederlands
-
Ronde: 1

