Skip to ContentSkip to Navigation

Raising readers

stimulating home-based parental literacy involvement in the first, second, and third grade
Promotie:Mw. M. (Marlot) Akkermans
Wanneer:06 december 2021
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. R.J. (Roel) Bosker
Copromotors:dr. A. Kassenberg, dr. S. Doolaard
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Raising readers

Bevordering leesmotivatie van kinderen door ouders

Nederlandse kinderen scoren erg slecht op het punt van leesmotivatie. Scholen vinden het vaak lastig het ouderbetrokkenheid te activeren, zodat leesmotivatie gestimuleerd kan worden. Het proefschrift van Marlot Akkermans richtte zich op dit onderwerp, aan de hand van vier studies naar onderwijsondersteunend gedrag op leesgebied.

Zes Groningse basisscholen hebben drie jaar lang (van de schooljaren 2015-2016 t/m 2017-2018) de ouderbetrokkenheidsmodule van het van oorsprong Amerikaanse taalinterventieprogramma Success for All geïmplementeerd in de groepen 3, 4 en 5. Ouders worden gestimuleerd thuis (meer) met hun kind te lezen en/of het thuislezen van hun kind te faciliteren. Het doel is het leesplezier van kinderen en hun leesresultaten te verhogen, vooral als de kinderen opgroeien in taalarme gezinnen.

De werkbaarheid en effectiviteit van de Success for All-module is onderzocht. Resultaten zijn onder meer: 1) niet-westerse migrantenouders lezen vaker en interactiever thuis met hun kind lezen dan Nederlandse ouders en houden dit met behulp van de interventie bovendien beter vol als het kind ouder wordt; 2) er zijn drie leesprofielen op basis van ouder-kind koppels te onderscheiden, waardoor toekomstig thuisleesmateriaal meer op maat kan worden ontwikkeld; 3) er is meer inzicht verkregen in de behoefte van kinderen aan thuis lezen, zodat onderwijsprofessionals de ouders daarover beter kunnen informeren.