Moving forward: supporting university teachers in technology integration into teaching

Moving forward: Ondersteuning van universitair docenten bij technologie-integratie in het onderwijs
Er ontstaan steeds nieuwe mogelijkheden om technologie in het onderwijs te integreren. In haar proefschrift belicht Ha Nguyen het verband tussen de intentie en de onderwijspraktijk met technologie. Het geeft inzicht in de sleutelrol die individuele en contextuele aspecten spelen bij technologie-integratie in het onderwijs door universitaire docenten. De bijdragen zijn theoretisch, methodologisch en empirisch. De inzichten kunnen universiteiten helpen om vooruit te gaan in de richting van een meer technologie-ondersteund onderwijs.
Nguyen richt zich op vier kennishiaten. Ten eerste is een integratieve conceptuele literatuurstudie opgezet om het concept van ‘blended learning’ te verduidelijken, aangezien universiteiten dat na de pandemie als een onderdeel van hun onderwijsvisie beschouwen. Ten tweede werden beide aspecten onderzocht in de universitaire context, vanwege de invloed van zowel individuele als contextuele aspecten op de besluitvorming van docenten inzake technologie-integratie. Ten derde is een TPACK-vragenlijst (Technological Pedagogical and Content Knowledge) voor universitaire docenten ontwikkeld en gevalideerd. Ten vierde is een Professional Development interventie met een co-design component ontwikkeld en geëvalueerd. Hierin maakt inzichtelijk hoe individuele en contextuele aspecten de besluitvorming van docenten inzake technologie-integratie beïnvloeden.

