Aspirations, capabilities, and relationships
Promotie: | K. (Kjell) Winkens, MSc |
Wanneer: | 23 juni 2025 |
Aanvang: | 14:30 |
Promotors: | prof. dr. M. (Monika) Smit, dr. W.J. Post, dr. A.E. (Elianne) Zijlstra |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Gedrags- en Maatschappijwetenschappen |

Volwassenwording van alleenstaande minderjarige asielzoekers in Nederland
Alleenstaande minderjarige asielzoekers komen uitdagingen tegen tijdens hun transitie naar volwassenheid. Dat wordt aangetoond door Kjell Winkens in zijn onderzoek dat hij met deze jongeren zelf heeft uitgevoerd. Jarenlange wachttijden in de asielketen, voor een verblijfsvergunning en gezinshereniging, veroorzaken stress en onzekerheid voor jongeren. Vooral omdat er een gebrek is aan voldoende voorzieningen en jongeren vaak overgeplaatst worden tussen verschillende noodopvanglocaties.
Zijn proefschrift legt de focus op de invloed die sociale relaties en instituties hebben op de transitie naar volwassenheid van jongeren die zonder familie naar Nederland vluchten. In de korte periode tot volwassenheid moeten zij de ervaringen voor en tijdens hun migratie verwerken, plannen maken voor de toekomst, en uitdagingen in het heden te boven komen.
Tijdens en na de asielprocedure houden jongeren vaak contact met hun ouders. Zodoende kunnen ze een familiegevoel voortzetten ondanks fysieke scheiding. Wel verandert de ervaren rol van jongeren daarbinnen. Zo ontwikkelen zij een bepaald gevoel van (toegenomen) verantwoordelijkheid voor het huidige of toekomstige welzijn van hun familie, bijvoorbeeld door voorbereidingen te treffen voor de periode na gezinshereniging.
Het literatuuronderzoek laat zien dat de transitie naar volwassenheid binnen beleidscontexten bezien moet worden, vanuit het brede sociale netwerk van jongeren in plaats van bijvoorbeeld alleen vanuit het perspectief van jongerenwerkers.
Om hun lange-termijnaspiraties na te streven moeten jongere vluchtelingen vaak op de korte termijn prioriteiten stellen. Bijvoorbeeld, de taal leren voordat zij kunnen studeren. Om het keuzeproces van jongeren te begrijpen, moeten de invloeden van het sociale netwerk en instituties bij elke tussenstap bekeken worden.