Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Promotie Y. Zhou, M. Education and politics in China: civic education in times of reform, 1901-1937

Wanneer:do 08-07-2021 om 14:30
Waar:Academiegebouw RUG

Promotie: Y. (Ying) Zhou, M
Wanneer: 08 juli 2021
Aanvang: 14:30
Promotors: prof. dr. J.J.H. (Jeroen) Dekker, prof. dr. A. Schneider
Copromotor: dr. P.A. van der Ploeg
Waar: Academiegebouw RUG
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Onderwijs, democratie en burgerschapsvorming in China (1901-1937)

Vooral na 1905, raakten de overheid en de maatschappij in China ervan overtuigd dat democratie als politiek systeem het land zou beschermen en versterken. Dat gaf de aanzet tot initiatieven voor institutionele verandering in de Chinese samenleving. Vanaf het moment raakten institutionele hervormingen in onderwijs en politiek met elkaar verweven. Als gevolg van deze verwevenheid moest het herziene onderwijssysteem aansluiting zoeken bij een meer democratische politiek. Ook werd geanticipeerd op het ontstaan van een fysiek, mentaal en spiritueel gekwalificeerde burgerij via modern onderwijs.

Het onderzoek van Ying Zhou gaat over de ontwikkeling van democratisch primair en secundair onderwijs in China in de periode 1901-1937 en is gericht op de relatie tussen onderwijs, burgerschap en democratie. Daarbij baseerde zij zich op onderwijsdecreten, tijdens onderwijsbijeenkomsten en congressen gepresenteerde voorstellen en resoluties over belangrijke onderwijskwesties, en artikelen uit kranten en tijdschriften.

Het onderzoek naar de ontwikkeling van burgerschapseducatie in relatie tot verschillende democratische idealen en politieke praktijken is gebaseerd op schoolboeken voor het primair en secundair onderwijs. In het proefschrift worden de stimulansen, ontwikkelingen en problemen van democratisch onderwijs besproken. Verder wordt de driehoeksverhouding tussen onderwijs, burgerschap en democratie blootgelegd in een context van constante veranderingen. Ten slotte wordt nieuw licht geworpen op de beginfase van democratisch onderwijs in een cruciale periode in het moderne China.

View this page in: English