Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Marijke Leliveld en Milena Nikolova treden toe tot de Young Academy Groningen

21 maart 2019

De Young Academy Groningen (YAG) heeft zeven nieuwe leden benoemd uit verschillende vakgebieden van de Rijksuniversiteit Groningen, onder wie dr. Marijke Leliveld en dr. Milena Nikolova van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Zij worden op 30 september officieel geïnstalleerd.

De huidige leden van Young Academy Groningen.

De Young Academy Groningen is een club voor de meest getalenteerde, enthousiaste en ambitieuze jonge onderzoekers van de universiteit. De leden zijn gepassioneerde wetenschappers uit alle vakgebieden met belangstelling voor wetenschapsbeleid, interdisciplinariteit, diversiteit, internationalisering, outreach, leiderschap en loopbaanontwikkeling in de academische wereld.

Dr. Marijke Leliveld

Dr. Marijke Leliveld (Marketing, Faculteit Economie en Bedrijfskunde)

‘Ik ben als gedragswetenschapper bij Marketing geïnteresseerd in de rol van moraliteit en ethiek in economische besluitvorming. Waarom doneren mensen bijvoorbeeld geld aan goede doelen? Hoe kunnen bedrijven en charitatieve instellingen samenwerken? Wanneer vinden we marketingcampagnes voor goede doelen hypocriet en wanneer ervaren we ze als oprecht? Waarom zijn schandalen binnen commerciële organisaties vaak minder ernstig dan binnen charitatieve organisaties?

Voor antwoorden op dergelijke vragen kijk ik naar theoretische en methodologische inzichten uit uiteenlopende disciplines als marketing, psychologie, bedrijfskunde, economie, sociologie, filosofie en openbaar bestuur. Deze interdisciplinaire benadering geeft voor mij weer wat wetenschap zou moeten zijn: van elkaar leren en expertise combineren om wetenschappelijke en maatschappelijke problemen op te lossen. Een goed voorbeeld van zo’n interdisciplinaire groep aan de RUG is het Centre for Philosophy, Politics and Economics (PPE), waarvan ik de eer heb bestuurslid te zijn.

Als lid van de YAG is mijn eerste doel universiteitsbreed beleid te verbeteren en interdisciplinair onderzoek aantrekkelijker en effectiever te maken voor alle onderzoekers, inclusief promovendi en onderzoekers in het begin van hun carrière. Een belangrijk aspect van ons outreach-initiatief is dat ons onderzoek over de hele wereld goed toegankelijk hoort te zijn. Ik ga me actief inzetten voor besprekingen over open-accesspublicaties.’

Dr. Milena Nikolova

Dr. Milena Nikolova (Global Economics & Management, Faculteit Economie en Bedrijfskunde)

‘Ik kom uit Bulgarije. Nadat ik mijn bachelor en master in de Verenigde Staten had gehaald, werkte ik in Duitsland. Daarna kwam ik naar Groningen. Ik werk op het raakvlak van arbeids- en ontwikkelingseconomie. Ik kijk in het bijzonder naar subjectieve en objectieve maatstaven van welzijn stimulerende krachten en gevolgen van migratie, economische ontwikkeling, beleid voor de arbeidsmarkt en instellingen te onderzoeken.

Onlangs heb ik twee nieuwe onderzoeksprojecten opgezet. De eerste richt zich op welzijn en werk, een thema dat een steeds belangrijkere rol speelt in de toenemende complexiteit en de mogelijke arbeidsbesparing die voortkomen uit digitalisering en automatisering. Ten tweede bestudeer ik samen met twee coauteurs de sociaaleconomische gevolgen op lange termijn van dwangarbeid voor gevangenen in de Sovjet-Unie.

Ik sluit me graag aan bij de YAG en ik zie ernaar uit om samen met andere YAG-leden te werken aan de ontwikkeling van nieuwe interdisciplinaire onderzoeksprojecten en oplossingen voor de uitdagingen waar jonge academici aan de RUG voor staan. Ik vind het heel fijn dat de YAG jonge onderzoekers helpt bij de ontwikkeling van hun carrière door hun een stem te geven in beleidskwesties.’

Laatst gewijzigd:31 januari 2023 09:57