Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Hoge provinciale werkloosheid leidt tot vermindere vruchtbaarheid

01 april 2019
Laura Viluma

Hoge provinciale werkloosheid heeft een negatieve invloed op de vruchtbaarheid, concludeert Laura Viluma. Zij constateert ook dat economische tegenwind de cohortsamenstelling van moeders verandert, omdat moeders met een lage sociaaleconomische status minder snel zwanger zullen worden tijdens perioden van hoge werkloosheid. Een hoge provinciale werkloosheid leidt ook nog steeds tot een lager geboortegewicht bij jongens. De negatieve impact van hoge werkloosheid op het geboortegewicht is met name sterk voor jongens van oudere moeders en voor baby’s van rokende moeders. Viluma promoveert op 8 april aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Meisjes die bij de geboorte worden blootgesteld aan ongunstige economische omstandigheden hebben een verhoogd risico op fatale cardiovasculaire aandoeningen als ze volwassen zijn. Voor mannen wordt het risico op die aandoeningen gemiddeld niet beïnvloed door blootstelling aan economische recessies in het vroege leven.

Stress

Viluma onderzocht ook een van de mogelijke mechanismen achter de gezondheidseffecten van economische omstandigheden: maternale stress. Zij toont aan dat de kans op een keizersnee voor mannelijke baby’s toeneemt als de werkloosheid stijgt. Dat suggereert dat vroege levensomstandigheden via maternale stress invloed hebben op onze gezondheid. De maternale reactie van de moeder op verhoogde werkloosheidscijfers kan klinische symptomen van onwelzijn bij mannelijke foetussen oproepen, waarop medisch personeel kan ingrijpen.

Hulp aan jonge kinderen en zwangere vrouwen

Geboren worden tijdens een economische recessie heeft een negatief effect op de gezondheid van baby’s en daardoor op onze gezondheid later in de levensloop. Dat onderstreept het belang van hulp aan jonge kinderen en zwangere vrouwen tijdens perioden van economische tegenspoed en kan worden gezien als een rechtvaardiging van beleid gericht op het stabiliseren van macro-economische ontwikkelingen. Dat concludeert Laura Viluma. Zij promoveert op 8 april aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Vrijwillig eigen risico

Tot slot bestudeerde Viluma prikkels voor moreel risico en selectie in de ziektekostenverzekering. Zij onderzocht of het vrijwillig eigen risico in het Nederlandse zorgstelsel het overmatig gebruik van zorgdiensten vermindert of dat het eigen risico alleen door verzekerden met een laag risico wordt gebruikt om kosten te reduceren. Hoewel gezondere mensen meer geneigd zijn om te kiezen voor een hoger eigen risico, leidt het vrijwillige eigen risico tot een vermindering van het moreel risico in de gezondheidszorg in Nederland, concludeert Viluma.

URL FEB
AACSB EQUIS logos