Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Veni subsidie voor Jan Willem Bolderdijk: "Heilige boontjes en duurzame consumptie" [VIDEO]

30 juli 2014

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft dr. Jan Willem Bolderdijk van de FEB-vakgroep Marketing van de Rijksuniversiteit Groningen een Veni subsidie toegekend. Het bedrag (maximaal 250.000 euro) gaat Bolderdijk de komende drie jaar besteden aan onderzoek naar "de sociale risico's van duurzame consumptie".

Bolderdijk: Hoewel consumenten het belangrijk vinden om moreel te zijn, kan extreem moreel gedrag, zoals veganisme, nadelen opleveren. 'Heilige boontjes' zijn niet populair. Ik wil onderzoeken wat de relevantie van dit mechanisme is voor de marketing van duurzame voedselbronnen, zoals bijvoorbeeld kweekvlees en sojaboter."

NWO gaf het onderzoeksvoorstel van Bolderdijk de kwalificatie "zeer goed". In het bijzonder werd de uitdagendheid van het voorstel genoemd, en NWO stelt dat het onderzoek de potentie heeft om een belangrijke bijdrage te leveren aan de wetenschappelijke literatuur over duurzame consumptie. Daarnaast wordt de relevantie voor zowel de marketingpraktijk als de samenleving hoog genoemd.

Bolderdijk
URL FEB