Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFEBNews / FEB

In the LEAD organiseert lezingenreeks ‘Succesvolle leiders’

18 oktober 2016
Succesvolle leiders

Samen met Studium Generale organiseert expertisecentrum In the LEAD een lezingenreeks getiteld ‘Succesvolle leiders: van concertzaal tot Malieveld’. In de maanden oktober en november delen vier aansprekende leiders uit zeer verschillende sectoren hun ervaringen. Dirigent Anthony Hermus verzorgde op 11 oktober de eerste lezing. Binnenkort volgen de leiders:

Lezing & interview

De succesvolle leiders zullen hun eigen verhaal vertellen, en worden daarna geïnterviewd door de hoogleraren Janka Stoker en Harry Garretsen over hun ervaringen met en opvattingen over leiderschap. Een centraal thema daarbij zal zijn wat Stoker en Garretsen ‘de koekjesfabriek-metafoor’ zijn gaan noemen. Die beeldspraak vindt zijn oorsprong in een uitspraak die Marian Oudeman ooit deed, toen zij tot voorzitter werd benoemd van het CvB van de Universiteit Utrecht. Zij vertelde daarover in Buitenhof dat ze 'net zo goed een multinational op het gebied van koekjes bakken' had kunnen leiden – en die uitspraak werd haar niet overal in dank afgenomen.

Universeel leiderschap?

De koekjesfabriek-metafoor staat voor Stoker en Garretsen voor de gedachte dat een leider universele kwaliteiten heeft, en die op willekeurige posities kan toepassen. Daar tegenover staat de opvatting dat een leider juist eerst en vooral kennis en ervaring moeten hebben van de inhoud, wil hij of zij effectief kunnen zijn als leider. Op de website van In the Lead verschenen daarover eerder twee blogs. Zo benadrukten Stoker en Garretsen allereerst dat de context nogal uitmaakt: het leiden van een productiebedrijf vergt andere kwaliteiten dan het aansturen van professionals. Maar aan de andere kant laat bijvoorbeeld de problematiek bij de KNVB zien dat het zijn van een goeie professional nog niet betekent dat je ook een organisatie kunt leiden.

Meer informatie

Zie de website van Studium Generale voor meer informatie over het programma en de kaartverkoop.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 15:30
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 16 januari 2019

    Een bonuskaart voor hartpatiënten

    Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek...

  • 15 januari 2019

    Resultaatgerichte aansturing in de publieke sector verhoogt motivatie én prestaties

    Het gebruik van resultaten bij de aansturing van medewerkers heeft ook in de publieke sector positieve effecten. Zogenoemde resultatenaansturing verhoogt de extrinsieke motivatie van medewerkers en leidt tot betere prestaties van de afdeling. Dat concluderen...

  • 10 januari 2019

    Gemeentelijke woonlasten stijgen fors door hogere afvalstoffenbelasting

    De gemeentelijke woonlasten stijgen dit jaar flink meer dan voorgaande jaren. Huurders betalen 5,4 procent meer, eigenaar-bewoners 4,3 procent. De stijging wordt veroorzaakt doordat de landelijke overheid de afvalstoffenbelasting met 139 procent verhoogt...