Skip to ContentSkip to Navigation
FEB for BusinessOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

FEB for Business

Faculteit Economie en Bedrijfskunde
FEB for BusinessBusiness SchoolExecutive programma'sManagement & Economie in Zorg en WelzijnBlijf ontwikkelen

Programma

Het programma Management & Economie in Zorg & Welzijn heeft in totaal 7 cursusdagen en begint op donderdag 1 november 2018. De cursusdagen die volgen zijn allemaal vrijdagen: 2 november 2018, 23 november 2018, 14 december 2018, 11 januari 2019, 1 februari 2019 en 15 februari 2019.

Per module bedraagt de extra studiebelasting ongeveer 4-6 uur. Dit heeft voornamelijk betrekking op het lezen van actuele artikelen, het voorbereiden van een case of het uitwerken van een opdracht.

In het 7-daagse programma komen onderstaande thema’s aan bod en daarbinnen wisselen theorie, cases en opdrachten elkaar af. Daarnaast is er bij elk thema ruimte voor discussie en het delen van praktijkervaringen. Verder staat er een bedrijfsbezoek op het programma.

Programma

Het Nederlandse zorgsysteem en de verschuiving naar preventie
Hoe verhoudt het Nederlandse systeem van gereguleerde concurrentie zich ten opzichte van andere systemen? Welke rol speelt marktwerking daarin? En welke rol de verzekeraar? Daarnaast zien we een verschuiving optreden naar preventie: op initiatief van de overheid krijgt de patiënt steeds meer zelf de regie over fysiek, emotioneel en sociaal welzijn. Via het gebruik van technische tools, maar ook door organisaties als scholen en bedrijven die ons helpen bij gezondere keuzes.

Economische evaluatie – price of life
De verdergaande demografische transitie en de roep om meer financiële duurzaamheid van publieke diensten stellen ons voor nieuwe uitdagingen. Idealiter zijn behandelingen niet alleen efficiënt en effectief, maar ook doelmatig (kosteneffectief). U leert over methoden om effectiviteit vast te stellen (evidence-based medicine) en om doelmatigheid te meten (economische evaluaties) en de resultaten van (kosten)effectiviteitsstudies te interpreteren. Daarnaast bespreken we ethische dilemma’s, zoals hoe we kijken naar de balans tussen kosten en effecten. Hoeveel extra euro's zijn wij bereid te betalen voor ‘een extra eenheid gezondheid’, anders gezegd: wat is de ‘price of life’?

Interprofessioneel samenwerken in een complexe context
Clinical Governance is een kwaliteitsbeweging in de zorg die vijf elementen bevat: denken in processen, teamwerk, de waarderende dialoog, eigenaarschap en (persoonlijk) leiderschap. Met dit concept leert u kwaliteits- en veiligheidsproblemen aanpakken. Hiervoor is begrip nodig van enerzijds de context van de organisatie en anderzijds de ware aard van de organisatie zelf.

Zorgmarketing
Hoe profileert u een zorginstelling? Bijvoorbeeld richting zorgconsumenten of voor het aantrekken van nieuwe medewerkers? Ook in Zorg en Welzijn is de rol van marketing niet meer weg te denken. U leert marketingconcepten te beschrijven én toe te passen binnen uw instelling.

Implementatie van innovaties
Zorg en welzijn is een innovatieve sector. Denk aan e-Health: het gebruik van digitale technologie ter ondersteuning of verbetering van de organisatie van de gezondheidszorg. Hoe kunt u nieuwe werkwijzen en innovaties zo goed mogelijk implementeren? Uw aanpak moet samenhangen met het type innovatie, de doelen en uw organisatiecontext. U werkt aan een eigen casus om daar inzicht in te krijgen en leert modellen en technieken te gebruiken voor implementatie van innovaties.

Financiering en toezicht
Transparantie over interne processen en prestaties van de organisatie zijn van belang in de sturing en beheersing van organisaties. Welke (bedrijfs)economische modellen, technieken en systemen kunt u in uw organisatie toepassen? Met welk systeem van regels, praktijken en processen (‘governance’) worden zorg- en welzijnsorganisaties bestuurd en beheerst?

Logistiek in zorg en welzijn
Bij het optimaliseren van de bedrijfsvoering speelt de logistiek rondom zorgprocessen een belangrijke rol. Betere afstemming, minder complexiteit en meer beheersbaarheid zijn de doelen. Hoe zorgt u ervoor dat u met een betere logistiek de dienstverlening verbetert?

Kwaliteit van waardegedreven zorg      
Wat betekent kwaliteit en wat is integraal kwaliteitsmanagement? Hoe kunt u kwaliteitsverbetering aansturen om waardegedreven zorg te kunnen leveren? U leert onder andere met welk type indicatoren u kunt sturen op betere resultaten bij gelijkblijvende of lagere kosten. En hoe u met behulp van prestatie-indicatoren de stap kunt maken van ‘verantwoorden’ naar ‘continu verbeteren’.

Leiderschapsvaardigheden
Binnen dit thema staan vaardigheden centraal zoals oplossingsgericht coachen, managen van (team)diversiteit, leidinggeven aan zelfsturende teams en conflictbeheersing.

Laatst gewijzigd:23 mei 2018 12:53