Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsStudievoorlichtingMeer keuzeactiviteitenScholierenacademieKinderuniversiteit
Header image Wetenschapper in de klas

Extra opdrachten bij week 2

Datum:12 april 2017
Aan de slag met dino's!
Aan de slag met dino's!

Deze week behandelt Martine Maan het onderwerp evolutie. Hiervoor gebruikt ze een onderwerp waar veel leerlingen bekend mee zijn: dinosauriërs. Maar wat weten ze nu eigenlijk van dinosauriërs af? Om hier achter komen kunt u de leerlingen eerst een woordweb laten maken en vrij laten associëren. Vervolgens kan klassikaal behandeld worden wat de klas weet over dinosauriërs. Hierna kunnen aan de hand van het vragenmachientje onderzoeksvragen bedacht worden waar de leerlingen in groepjes mee aan de slag kunnen gaan. Aan het einde van de les (of van de week) kunnen de groepjes hun bevindingen presenteren.

Favoriete dier

Een andere leuke extra opdracht om met de leerlingen te behandelen, is om ze de achtergrond van hun favoriete dier te laten uitzoeken. Uit welke familie komt het dier? Tot welke soort behoort het? Stamt het af van een ander dier? Onder welke omstandigheden leeft het? Geef deze opdracht na de les mee naar huis en kom er een week later op terug. Laat leerlingen presenteren wat ze hebben gevonden.

Beste overlevingskansen

Tot slot kunnen de leerlingen ook nog creatief aan de slag gaan. Laat leerlingen een landschap tekenen. Dit mag van alles zijn, een bos, een steppe, de oceaan enzovoorts (5 min). Laat de leerlingen vervolgens hun tekening doorgeven aan een andere leerling en laat die een roofdier tekenen dat in het landschap dat de andere leerling heeft getekend  voorkomt (2 min).  Vervolgens haalt de leerkracht een aantal tekeningen naar voren (bijvoorbeeld een steppe waarin een leeuw is getekend).  De leerkracht vraagt de leerlingen welke dieren er nog meer op de steppe leven. Deze worden op het bord opgeschreven. Vervolgens wordt aan de klas gevraagd deze dieren de rangschikken naar overlevingskans ten opzichte van het roofdier dat is getekend. Vraag de leerlingen ook waarom bijvoorbeeld een giraffe hoger zou moeten staan dan een zebra, of juist andersom. Zo stimuleer je de leerlingen om actief en creatief na te denken over de voordelen van eigenschappen van dieren (snelheid, camouflage, kracht, etc.) .

Een eigen diersoort

Een andere vrije opdracht is het verzinnen van een eigen diersoort. Laat de leerlingen een eigen dier bedenken en tekenen, waarbij de leerlingen moeten nadenken over de eigenschappen en de leefomgeving van de door hen bedachte dieren. Leeft het beest bijvoorbeeld op het land, in de lucht, of in het water? Wat voor consequenties heeft dat vervolgens voor de bouw van het dier? Waar voedt de diersoort zich mee? Bij welke temperatuur voelt het zich prettig?

Reacties

Reacties laden...