Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsStudievoorlichtingMeer keuzeactiviteitenScholierenacademie
Header image Blog: Dit is wetenschap

Wat heb je aan literatuurlessen?

Datum:11 augustus 2016
Wat heb je aan literatuurlessen?
Wat heb je aan literatuurlessen?

Lekker slapen, een beetje vocabulaire, een goed cijfer. Dit zijn allemaal antwoorden van leerlingen op de vraag: ‘wat heb je aan literatuur les tijdens Engels?’ Hoe was dat bij jou vroeger? Keek je uit naar de literatuurlessen of kon je amper je aandacht ervoor opbrengen? De vraag naar de meerwaarde van literatuur tijdens de taalles was de start van het onderzoek van Jasmijn Bloemert.

‘Ik zag dat voor veel leerlingen, en soms ook docenten, het niet altijd duidelijk is wat nou de het doel is van literatuur in de taalles. Literatuur is een verplicht onderdeel, maar vaak staat het los van de rest van het taalprogramma. Scholen zijn vrij om zelf te beslissen hoe ze literatuur in de taalles doceren en toetsen. Elke school vult dit op zijn eigen manier in. De onduidelijkheid over het doel van literatuurles en het gebrek aan een doorlopende leerlijn heeft ook effect op de houding van leerlingen. Veel docenten geven aan dat de motivatie van de klas ontbreekt tijdens deze lessen. Daarom was ik benieuwd; hoe kun je er nou voor zorgen dat leerlingen wel betrokken zijn?’

De eerste stap van het onderzoek was ontdekken wat leerlingen en docenten denken over wat literatuur kan betekenen in de taalles. De antwoorden bleken enorm te verschillen. Leerlingen geven vooral aan dat je er nieuwe woorden door kan leren en misschien een beetje Engelse cultuur en geschiedenis. Docenten vinden vooral dat literatuur kan bijdragen aan de algemene vorming en kritische houding van leerlingen.

‘Idealiter zou literatuur zou op zo’n manier aangeboden moeten worden dat zowel docenten als leerlingen een duidelijk beeld hebben van welke leeropbrengst literatuur allemaal kan hebben. Literatuur heeft zoveel te bieden! Je kan kijken naar talige elementen, je op het verhaal zelf richten, de culturele context ontdekken, of het als een aanknopingspunt gebruiken voor de algemene ontwikkeling van leerlingen. Doordat literatuur op zoveel verschillende manieren te benaderen is, is het een fantastische bron voor de taalles. In mijn onderzoek ga ik kijken of het geïntegreerd aanbieden van deze vier benaderingen in een doorlopende leerlijn de motivatie van leerlingen tijdens de literatuurles kan vergroten.’ Een goed streven!

Reacties

Reacties laden...