Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsStudievoorlichtingMeer keuzeactiviteitenScholierenacademie
Header image Blog: Dit is wetenschap

Goed voor het milieu: voor jezelf of voor de wereld?

Datum:26 mei 2016
Do you care about...?
Do you care about...?

Stel jezelf voor: je staat als onderzoeker op een tankstation aan de snelweg, ergens in de Verenigde Staten. Je wisselt verschillende borden af met manieren om mensen hun banden te laten checken. Waarom is dit wetenschap en wat kun je ermee?

Jan Willem Bolderdijk doet onderzoek naar consumentengedrag en hoe je dit kan beïnvloeden: consumer nudging. In dit specifieke experiment onderzocht hij waarom mensen hun banden lieten checken. Elke keer werd op het tankstation een ander bord met bijbehorende coupons geplaatst. ‘Do you care about your Finances?’ ‘Do you care about your Safety?’ ‘Care about the Environment?’ Take a coupon for a FREE professional tire check! Het vierde bord had geen ‘care about…’ tekst. Het doel was dus om te testen wat de sterkste lokroep is: geld, veiligheid of het milieu.

Wat bleek? Mensen reageerden het meest op het bord ‘Care about the Environment?’. Bolderdijk concludeerde dat als iets maatschappelijk geaccepteerd is, mensen eerder geneigd zijn zich hierbij aan te sluiten. Mensen willen graag groen doen. Toch zit hier ook een keerzijde aan: als je doorschiet in maatschappelijk verantwoord gedrag loop je het gevaar een outsider te worden. Kortom: alles draait om gevoelsmatige keuzes, die mensen het gevoel geven bij de groep te horen. Wat zou jij doen?

Reacties

Reacties laden...