Alumni Steun onderzoek en onderwijs Groninger Universiteitsfonds Prijzen en penningen GUF-100 prijzen GUF-100 prijzen 2020

Xtra: De ‘Covid Vrijwilliger’ initiatiefnemers

Faculteit Medische Wetenschappen
De ‘Covid Vrijwilliger’ initiatiefnemers

Van de drie kandidaten die door de facultaire commissie voorgedragen konden worden voor de GUF-100 prijs, werd dit jaar één plaats ingeruimd voor een speciale ‘kandidaat’, namelijk een groep van vijf studenten.
Dit zijn Freek van den Berg (Master Geneeskunde), Lotte Klein (topmaster CPE), Nicole van der Horst (Bachelor Geneeskunde), Erzsi Tegzess (Master Geneeskunde) en Maaike Wildekamp (Bachelor Bewegingswetenschappen). Zij zijn allen uitstekende studenten met ook veel extra-curriculaire activiteiten, maar wat hen voor de GUF-100 prijs verbindt, is dat zij, zeer kort na de uitbraak van de COVID-19 pandemie en de daaraan gekoppelde ‘intelligente lockdown’, een vrijwilligerssite hebben opgezet: www.covidvrijwilliger.nl. Via deze site kunnen (para)medische studenten gekoppeld worden aan Noordelijke gezondheidsinstellingen die, vanwege de Corona crisis, (para)medisch bekwame vrijwilligers zoeken.
De jury is zich ervan bewust dat er uiteraard meer studenten bij deze site betrokken zijn en, belangrijk, dat er ook veel andere RUG-studenten op allerlei wijzen betrokken zijn bij een veelheid aan vrijwilligerswerkinitiatieven rond de COVID-19 pandemie. Het is geweldig dat er klaarblijkelijk zoveel studenten zijn die de samenleving een warm hart toedragen en zich in tijden van nood ook daadwerkelijk (willen) inzetten voor mensen in nood.
Met het toekennen van een GUF-100 prijs aan de oprichters (en teamleiders) van de ‘Covid Vrijwilliger’ site eert de jury in hen eigenlijk al deze RUG-studenten. Daarnaast, om niet de reguliere, zeer excellente andere voorgedragen kandidaten te benadelen, heeft de jury besloten om, eenmalig vanwege de uitzonderlijke omstandigheden, niet ‘de’, maar een extra GUF-100 prijs toe te kennen aan deze ‘Covid Vrijwilliger’ groep.

Laatst gewijzigd:15 maart 2022 13:21