Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:prof. dr. S. (Schelto) Kruijff
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Optimizing patient selection for cytoreductive surgery with
hyperthermic intraperitoneal chemotherapy

Verbeterde selectie van patiënten met naar het buikvlies uitgezaaide dikke darmkanker voor HIPEC-behandeling

Een deel van de patiënten met naar het buikvlies uitgezaaide dikke darmkanker komen in aanmerking voor een genezende behandeling. Deze behandeling bestaat uit een combinatie van chirurgie en chemotherapie, en wordt ook wel HIPEC genoemd. Het blijft echter lastig voor artsen om de voordelen van deze agressieve behandeling af te wegen tegen het hoge risico voor het optreden van complicaties en vermindering van de kwaliteit van leven. Daarom onderzoekt Hentzen in dit proefschrift nieuwe factoren die de overleving van patiënten voorafgaand aan deze ingrijpende behandeling beter kunnen voorspellen.

Een van de factoren die Hentzen onderzocht was het gebruik van een diagnostische kijkoperatie. Dit blijkt een betrouwbare en niet-invasieve manier om vast te stellen hoe uitgebreid de ziekte is en te beoordelen of de patiënt voor HIPEC in aanmerking komt. Ook bleek de tumorbiologie – wanneer en hoe snel de tumoren groeien – een grote rol te spelen in de mogelijke overlevingskans. Daarnaast zette Hentzen twee klinische studies op, genaamd SELECT en MUSCLE POWER. SELECT richt zich op het beter in beeld brengen van kleine tumoren tijdens de kijkoperatie, met behulp van een fluorescente tracer. De MUSCLE POWER studie kijkt naar kankerpatiënten die last krijgen van chirurgisch gerelateerd spierverlies na een grote buikoperatie, en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Volgens Hentzen moeten de uitkomsten van deze studies het in de toekomst mogelijk maken om patiënten beter te selecteren en beter te begeleiden bij een HIPEC procedure.

CV

Judith Hentzen (1989) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit Utrecht. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan het instituut CRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is zij werkzaam als chirurg in opleiding bij de Isala Klinieken (Zwolle). De titel van haar proefschrift luidt: “Optimizing patient selection for cytoreductive surgery with hyperthermic intraperitoneal chemotherapy”.