Over ons Actueel Evenementen Promoties

Unraveling molecular signaling in neurodegenerative diseases

Focus on a protective mechanism mediated by linalool
Promotie:Mw. A.M. (Angelica) Sabogal Guaqueta
Wanneer:13 januari 2020
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. H.W.G.M. (Erik) Boddeke
Copromotor:A.M. (Amalia M.) Dolga, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Unraveling molecular signaling in neurodegenerative diseases

Nieuwe therapeutische targets tegen neurodegeneratie

Neurodegeneratieve aandoeningen, zoals de ziekte van Alzheimer (AD) en beroerte, worden gekenmerkt door progressieve zenuwstelsel disfunctie. In haar proefschrift presenteert Sabogal Guaqueta nieuwe therapeutische targets tegen neurodegeneratie en identificeert ze mogelijke biomarkers uit het celmembraan, die de progressie van de ziekte weerspiegelen.

Ze heeft aangetoond dat toediening van linalool de belangrijkste pathologische markers van AD (extracellulaire β-amyloïdose, tauopathie) en van ischemische beroerte kon verminderen. Linaloolbehandeling bij dieren verbeterde motorische coördinatie en cognitie, en verminderde astrogliosis en microgliosis (indicatie voor neuronale degeneratie) in de hippocampus. Daarnaast onderzocht ze of en hoe linalool een neuroprotectief effect heeft tegen oxidatieve stress, en of het mitochondriale functie kan beïnvloeden. Toediening van linalool verminderde celdood gemedieerd door glutamaat, mitochondriale ROS-vorming (reactive oxygen species), mitochondriale calciumopname en lipideperoxidatie. Ook was het herstel van het mitochondriale membraanpotentiaal gefaciliteerd, samen met een toename in mitochondriale respiratie.

Bovendien werden opmerkelijke veranderingen in fosfolipiden in hersenweefsel, hersenvocht en serum van patiënten met ischemie, AD en CADASIL gevonden. Deze gegevens kunnen helpen nieuwe moleculaire mechanismen te ontrafelen en verschillende therapeutische targets te identificeren om neurodegeneratieve ziektes te behandelen. Ten slotte werd de rol van microglia bij neurodegeneratieve ziekten in een review zichtbaar gemaakt en werden de resultaten van een differentiatieprotocol van humane microglia vanuit pluripotente stamcellen gepresenteerd, dat volledig ontwikkelde en functionerende capaciteit van deze cellen aantoont.

CV Angelica Sabogal Guaqueta

Angelica Sabogal Guaqueta studeerde Biologie aan de Universiteit van Tolima in Colombia. In 2012 startte ze de master Biomedical Basic Science aan de Universiteit van Antioquia, Colombia. In 2014 werkte ze in verschillende projecten in de Neuroscience groep en de Bioactive substances groep aan de Universiteit van Antioquia, Colombia. In 2015 begon ze aan haar PhD aan de Universiteit van Antioquia onder supervisie van Patricia Cardona en in 2017 trad ze toe tot de afdeling Moleculaire Farmacologie aan de Rijksuniversiteit Groningen onder supervisie van Amalia Dolga en Erik Boddeke. De titel van haar proefschrift luidt: "Unraveling molecular signaling in neurodegenerative diseases. Focus on a protective mechanism mediated by linalool".