Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Comprehensive characterization of Escherichia coli
isolated from urine samples of hospitalized patients in Rio de
Janeiro, Brazil

Uitgebreide karakterisering van Escherichia coli geïsoleerd uit urinemonsters van gehospitaliseerde patiënten in Rio de Janeiro

Urineweginfecties (UTI's) zijn een van de meest voorkomende infecties in de ziekenhuisomgeving. Hoewel de diversiteit aan micro-organismen die deze infecties veroorzaken hoog is, worden de meeste infecties veroorzaakt door extra-intestinale pathogene Escherichia coli (ExPEC). De behandeling van UTI's is vaak een klinische uitdaging voornamelijk vanwege de wereldwijde verspreiding van zogenaamde hoog-risico klonen die geassocieerd zijn met antimicrobiële multi-resistentie  en hoge virulentieprofielen. Karakterisering en identificatie van deze klonen, met name met behulp van moleculaire benaderingen, worden gebruikt om de diagnose en het beheer van deze infecties te verbeteren. Da Cruz Campos had daarom als doel van haar proefschrift moleculaire karakterisering van ExPEC-isolaten uit urinemonsters van in Braziliaanse ziekenhuizen opgenomen patiënten uit te voeren, klonen met een hoog risico te identificeren en de resistentie- en virulentieprofielen van deze isolaten te onderzoeken.

Haar resultaten toonden aan dat ExPEC-risicoklonen zijn gekoppeld aan verhoogde antibioticaresistentie in Rio de Janeiro, Brazilië. Mobiele genetische elementen spelen een belangrijke rol in het verspreiden van resistentie- en virulentieprofielen in deze klonen. Bovendien blijken heteroresistentie tegen antibiotica en de productie van onder andere bacteriocines belangrijk te zijn om in de gastheer en de omgeving te kunnen overleven. De combinatie van zeer resistente en virulente profielen in deze klonen vormen een bedreiging voor met name de meest kwetsbare patiënten.

Ten slotte geeft haar onderzoek aan dat een beter beheer van het antibioticagebruik en het gebruik van verbeterde, moderne diagnostische methoden vereist zijn om de (verdere) verspreiding van hoog-risico klonen van E. coli tegen te gaan.

CV Ana da Cruz Campos

Ana da Cruz Campos (1986) studeerde Biologische Wetenschappen aan de Universidade do Estado van Rio de Janeiro, Brazilië. Daarna was ze onder meer werkzaam als lerares biologie en werkte ze mee aan diverse onderzoeksprojecten. In 2015 voltooide zij de master in de Medische Microbiologie. Haar promotieonderzoek vond plaats onder leiding van prof. John W.A. Rossen. De titel van haar proefschrift luidt: Comprehensive characterization of Escherichia coli isolated from urine samples of hospitalized patients in Rio de Janeiro, Brazil. The use of next generation sequencing technologies for resistance and virulence profiling and phylogenetic typing.