Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Risk estimation in colorectal cancer surgery

Risicoschatting bij dikke darm- en endeldarmkanker

Van der Sluis richtte zich in zijn proefschrift op dikke darm- en endeldarmkanker. Dikke darmkanker (coloncarcinoom) en endeldarmkanker (rectumcarcinoom) komen relatief frequent voor in Nederland. Gezamenlijk nemen zij de derde plek in van de meest frequent gediagnosticeerde vormen van kanker. Helaas is, ondanks de verbeterde overleving, colorectaal carcinoom (de gezamenlijke noemer van dikke darm- en endeldarmkanker) verantwoordelijk gebleven voor een aanzienlijk deel van de kanker gerelateerde sterfgevallen per jaar.

De afgenomen mortaliteit is een gevolg van vele ontwikkelingen die zich de afgelopen decennia hebben voorgedaan. De afgelopen 100 jaar is de behandeling van het colorectaal carcinoom geëvolueerd van een ingrijpende operatie met een hoog risico tot een multimodale behandelingsstrategie, waarbij de nadruk ligt op een individueel uitgezet behandelingstraject. Hierbij is het chirurgisch deel van de behandeling veiliger en veelal minder invasief geworden, dankzij onder andere verbeterde chirurgische technieken en de introductie van aanvullende chemo- of radiotherapeutische behandelingen. De voorkeur en kwetsbaarheid van de patiënt wordt de afgelopen decennia steeds meer meegenomen in het bepalen van de behandelingsstrategie.

Om een weloverwogen behandelbeslissing te nemen is het belangrijk om, naast de voorkeur van de patiënt, informatie te hebben over de daadwerkelijke kansen op bepaalde positieve, dan wel negatieve uitkomsten. In zijn proefschrift brengt Van der Sluis een aantal voorspellers van klinisch relevante gebeurtenissen in kaart.

CV Fabian van der Sluis

Fabian van der Sluis (1981) behaalde in 2007 zijn artsexamen aan de Erasmus Universiteit. Na het afronden van een aanvullende masteropleiding Klinische Epidemiologie begon hij zijn carrière als arts-assistent chirurgie in het Reinier de Graaf Gasthuis te Delft. In 2012 werd hij aangenomen voor de opleiding tot chirurg in het Universitair Medisch Centrum te Groningen. Momenteel is hij werkzaam als traumachirurg in de Isala kliniek te Zwolle. De titel van zijn proefschrift luidt: "Risk estimation in colorectal cancer surgery".