Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
A document enrichment approach to facilitate reading comprehension

Beter lezen dankzij documentverrijking

Onderwijs speelt een belangrijke rol bij het opbouwen van de woordenschat en de leesvaardigheid bij het doorgronden van semantisch gerelateerde teksten. Daarom wordt wel aangenomen dat de woordenschat en leesvaardigheid van studenten aan de universiteit toereikend zijn.

Het blijkt echter dat veel studenten toch moeite hebben om hun studiemateriaal te begrijpen. Bij het ‘wikificeren’ van teksten wordt hypertekst gebruikt om iets makkelijker te begrijpen. Hypertekst linkt bijvoorbeeld technische termen door naar Wikipedia. Hierdoor verlaten studenten het document echter, wat verstorend werkt op het tekstbegrip.

Aan dit onderzoek ligt ten grondslag dat de leesvaardigheid van studenten moet worden verhoogd zonder dat ze de tekst waar ze mee bezig zijn hoeven te verlaten. Hiervoor is documentverrijking (TermPedia) toegepast. TermPedia verbetert de leesvaardigheid door in de tekst zelf bij technische termen definities en achtergrondinformatie te zetten. TermPedia combineert vier algoritmen uit de natuurlijke taaltechnologieën: voorspelling van termen, vermijding van ambiguïteit, definiëring en vorming van hypertekst. De werking van de algoritmen werd getoetst en TermPedia werd geëvalueerd. De testresultaten wijzen erop dat de algoritmes een krachtig instrument zijn om technische termen van contextrelevante informatie te voorzien. De evaluatie laat zien dat TermPedia nuttig en bruikbaar kan zijn voor de ontwikkeling van leesvaardigheid.