Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Clinical and molecular phenotyping of asthma and COPD

Klinische en moleculaire kenmerken van astma en COPD

Astma en COPD zijn veelvoorkomende longaandoeningen en zijn beiden heterogene ziekten, wat betekent dat de ernst van de ziekte en het klinische uitingspatroon erg verschilt van patiënt tot patiënt, de onderliggende ziektemechanismen verschillen en de reactie op medicijnen varieert. Ondanks het feit dat bekend is dat zowel patiënten met COPD alsook patiënten met astma onderling kunnen verschillen, worden deze patiënten met vergelijkbare soorten medicijnen behandeld. Het ontrafelen van deze verschillen is een belangrijke focus van onderzoek met als doel in de toekomst iedere individuele patiënt een passende behandeling aan te kunnen bieden. In dit proefschrift richt Boudewijn zich op klinische en moleculaire kenmerken van patiënten met astma en patiënten met COPD.

Haar klinische studies laten zien dat een verminderde functie van de kleine luchtwegen geassocieerd is met luchtwegklachten en een slechtere longfunctie. Astma wordt meestal behandeld met inhalatiecorticosteroïden (ICS) met niet-extrafijne deeltjes. Dit bereikt de kleine luchtwegen echter niet. Uit haar studie bleek dat extrafijne ICS-deeltjes, die de kleine luchtwegen wel bereiken, niet effectiever zijn dan niet-extrafijne ICS bij rokers en ex-rokers met astma.

Verder onderzocht ze welke moleculaire mechanismen betrokken zijn bij astma en COPD door genexpressie-profielen te bestuderen op materiaal dat verkregen was door het inbrengen van een borsteltje in de neus en in de lagere luchtwegen. Ze liet zien dat zowel COPD-gerelateerde als ICS-gerelateerde veranderingen in genexpressie in de neus grote overeenkomsten vertoonden met genexpressie in de lagere luchtwegen. Bovendien toonde ze aan dat veranderingen in genexpressie-profielen na starten van ICS grotendeels omkeren na het stoppen van ICS. Ze concludeert dat deze bevindingen suggereren dat een neusborsteltje gebruikt kan worden om de lagere luchtwegen te bestuderen. De onderzoeken in haar proefschrift dragen bij aan een beter begrip van astma en COPD op klinisch en moleculair niveau.

CV Ilse Boudewijn

Ilse Boudewijn (1987) studeerde Geneeskunde aan Rijksuniversiteit Groningen. Aansluitend is ze gestart met haar promotieonderzoek op de afdeling Longziekten in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Ze heeft haar promotie onderzoek gecombineerd met de opleiding tot longarts. De komende jaren zal ze haar opleiding tot longarts continueren in het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: Clinical and molecular phenotyping of asthma and COPD.