Over ons Actueel Evenementen Promoties

Targeting breast cancer cells and their microenvironment

Pre-clinical models and translational studies
Promotie:Mw. H.H. (Hilde) Nienhuis
Wanneer:09 januari 2019
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. E.G.E. (Elisabeth) de Vries
Copromotors:dr. C.P. (Carolien) Schröder, dr. H. Timmer-Bosscha
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Targeting breast cancer cells and their microenvironment

Interactie tussen borstkankercellen en hun omgeving

Borstkanker is wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak door kanker onder vrouwen. Deze ziekte komt veel minder voor bij mannen. Naast chirurgie en radiotherapie is systeemtherapie ook vaak een onderdeel van de behandeling. De gebruikelijke systeembehandeling voor patiënten met borstkanker bestaat, afhankelijk van de eigenschappen van de tumor, uit chemotherapie, hormoonbehandeling en een behandeling met geneesmiddelen gericht tegen specifieke eigenschappen in of op de tumorcellen. Het wordt echter steeds duidelijker dat de omgeving van de tumorcellen, met daarin tevens normale cellen, ook een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van (borst)kanker. Deze omgeving van de tumorcellen wordt ‘tumormicro-omgeving’ genoemd en bestaat uit niet-kankercellen, de extracellulaire matrix (macromoleculen die de vaste structuur vormen) en signaalstoffen. De interactie tussen de tumorcellen en de tumormicro-omgeving heeft invloed op de groei, migratie en gevoeligheid voor behandelingen, stelt Nienhuis. De samenstelling van de tumormicro-omgeving is afhankelijk van het weefseltype waarin de tumor zit. Zodoende kunnen er in verschillende weefsels verschillende signalen worden afgegeven aan de tumorcellen.

Hilde Nienhuis heeft in dit proefschrift de invloed van de tumormicro-omgeving op borstkankercellen verder in kaart gebracht. Dit deed ze door het bestuderen van tumoren van patiënten door middel van immunohistochemisch onderzoek en met PET scans. Tevens heeft ze strategieën beschreven waarin de tumormicro-omgeving benut wordt om borstkankercellen te bestrijden.

Hilde Nienhuis (1987) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 2015 is zij, initieel in het Martini Ziekenhuis en thans in het UMCG, in opleiding tot internist. Haar promotieonderzoek vond plaats op de afdeling Medische Oncologie van het UMCG. De titel van haar promotieonderzoek luidt: Targeting breast cancer cells and their microenvironment; preclinical models and translational studies.