Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Age-related changes in neural plasticity after motor learning

Leeftijdsgerelateerde veranderingen in de hersenen na motorisch leren

Veroudering gaat gepaard met structurele achteruitgangen in het brein. Toch zijn ouderen in staat om nieuwe motorische vaardigheden aan te leren. Soms kunnen zij dit net zo goed als jongeren. Hoe doen ouderen dit? Gebruiken zij andere (sub)corticale strategieën dan jongeren? Berghuis stelt dat het van belang is de onderliggende neurale mechanismen van motorisch leren te begrijpen en te weten hoe dit verandert tijdens veroudering, zodat neurorevalidatieprogramma’s voor patiënten met een verminderde motorische functie kunnen worden ontwikkeld of verbeterd.

In haar proefschrift onderzocht ze de leeftijdsgerelateerde verschillen in de onderliggende neurale mechanismen van motorisch leren. Ze gebruikte een neurostimulatie en een beeldvormingstechniek om markers van neurale plasticiteit te meten na zowel het aanleren van een visuomotorische volgvaardigheid en het versterken van deze vaardigheid in het motorisch geheugen.

De resultaten tonen aan dat ouderen, ondanks gelijke leercurves bij ouderen en jongeren, andere neurale mechanismen gebruiken wanneer de geleerde vaardigheid versterkt wordt in het motorisch geheugen. Dit kan betekenen dat ouderen alternatieve strategieën gebruiken om te compenseren voor een verminderd volume van grijze stof in de hersenen. De resultaten in dit proefschrift leveren nieuwe kennis die belangrijk is voor het individueel aanpassen van neurostimulatie programma’s op basis van de leeftijd van de patiënt en de fase van motorisch leren, stelt Berghuis.

CV Kelly Berghuis

Kelly Berghuis (1992) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na haar master, die ze cum laude behaalde, startte ze haar promotieonderzoek. Als onderdeel van haar promotieonderzoek heeft Kelly 7 maanden in Rome gewerkt bij het IRCCS Santa Lucia Foundation. De titel van haar proefschrift luidt: Age-related changes in neural plasticity after motor learning. Momenteel werkt ze als junior docent bij het Centrum voor Bewegingswetenschappen in het Universitair Medisch Centrum Groningen.