Over ons Actueel Evenementen Promoties

CT-guided percutaneous intervention

Improving needle placement accuracy for lung and liver procedures
Promotie:Dhr. W.J. (Wout) Heerink
Wanneer:06 februari 2019
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M. (Matthijs) Oudkerk, dr. K.P. de Jong, prof. dr. R. (Rozemarijn) Vliegenthart
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
CT-guided percutaneous intervention

Richten van de naald door een robot

Bij verschillende medische procedures is het cruciaal om een naald precies op de juiste plek in het lichaam te prikken. Over het algemeen wordt dit met de hand gedaan, waarbij men een CT-scanner gebruikt om de plaatsing van de naald te controleren. Tijdens dit promotieonderzoek onderzocht Heerink of het richten van de naald door een robot een nauwkeuriger resultaat oplevert. Deze robotbenadering is getest in CT-geleide levertumorablatie. Hierbij wordt een naald door de huid in de tumor geplaatst, zodat de tumor weggebrand kan worden (ablatie). In veel gevallen is dit een minder ingrijpend alternatief voor een chirurgische ingreep. Een nauwkeurige naaldplaatsing is hierbij cruciaal, omdat anders de gehele tumor mogelijk niet wordt behandeld en er op een later moment opnieuw een ingreep moet plaatsvinden.

Uit zijn onderzoek is gebleken dat de naald altijd in één keer op de juiste plaats zit met behulp van de robot, terwijl er bij het prikken met de hand gemiddeld twee pogingen nodig zijn. Ook is de uiteindelijke onnauwkeurigheid kleiner wanneer een robot gebruikt wordt. Dit laatste is voornamelijk aangetoond bij tumoren die moeilijk bereikbaar zijn. In de toekomst kunnen hierdoor tumoren die met de hand te moeilijk bereikbaar zijn, en dus geopereerd moeten worden, met behulp van de robot wel met ablatie behandeld worden, stelt Heerink. Verder deed hij onderzoek naar de betrouwbaarheid van ablatie in verschillende types levertumor. Daarnaast heeft hij een methode ontwikkeld om de ademhaling van patiënten precies te controleren, zodat de robot ook voor bijvoorbeeld longtumoren inzetbaar is.

CV Wouter Johannes Heerink

Wouter Johannes Heerink (1987) studeerde Technische Geneeskunde aan de Universiteit van Twente. Daarna was hij aan het werk als promovendus bij de afdelingen Radiologie en Hepato-Pancreato-Biliaire Chirurgie en het Center for Medical Imaging – North East Netherlands, in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Hij promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen en de titel van zijn promotieonderzoek luidt: CT-guided percutaneous interventions: improving needle placement accuracy in lung and liver procedures.