Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Thermal-aware job scheduling in data centers

Nieuwe technieken voor efficiëntere datacenters

Datacenters zijn cruciaal voor het vinden van antwoorden op Google zoekopdrachten en het bijhouden van Facebookprofielen, maar ze vormen ook de cloud waarin we onze data opslaan. Er is  de laatste tien jaar dan ook veel onderzoek gedaan naar het efficiënter maken van deze rekenhallen. Tobias van Damme onderzocht regeltechnieken die de thermodynamische last in een data center balanceren. Hiervoor gebruikte hij kennis over de thermische luchtstromen en thermische lekkages tussen de servers. Voor maximale inzetbaarheid zijn de regelaars uitgebreid zodat ze ook werken op de operationele grens van de apparaten.

De resultaten van de door Van Damme ontworpen thermisch-bewuste regelaars en de elders ontworpen prestatiegerichte regelaars zijn door hem aangevuld met een simulatie van een combinatie van beide technieken. Hij laat daarmee zien dat een slimme combinatie van beide technieken een grotere energiereductie realiseert dan de regelaars afzonderlijk. Ten slotte beschrijft Van Damme een identificatiemethode waarmee hij de thermische kaart van elk data center kan karakteriseren. Via deze identificatiemethode is het mogelijk om de regelaars die in dit onderzoek ontworpen zijn toe te passen in elk willekeurig data center.

Het promotieonderzoek van Tobias van Damme vond plaats bij de afdeling Smart Manufacturing Systems van het ENgineering and TEchnology institute Groningen (ENTEG) met financiering via NWO-TTW.