Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Living kidney donor evaluation and safety assessment

Evaluatie van niertransplantatie met een nier van een levende donor

Niertransplantatie met een nier van een levende donor is momenteel de best mogelijke behandeling voor patiënten met eindstadium nierfalen. Het leidt tot betere uitkomsten dan dialyse of transplantatie met een nier van een overleden donor. Transplantatie met een nier van een levende donor is een belangrijk onderdeel geworden van zowel Nederlandse als wereldwijde transplantatieprogramma’s. Terwijl de voordelen voor de ontvanger van een nier duidelijk zijn, geeft levende nierdonatie een ethisch dilemma, omdat een gezond persoon, namelijk de donor, schade kan worden aangedaan.

Om levende nierdoneren veilig te kunnen accepteren, is het van belang om meer inzicht te krijgen in het effect van levende nierdonatie, stelt van Londen. In zijn proefschrift heeft hij geprobeerd meer van dit inzicht te geven en om op deze manier de screening voor levende nierdonatie te verbeteren. Hij maakt in zijn proefschrift de risico’s inzichtelijk en heeft gekeken naar de beste methode om de nierfunctie bij donoren te meten, waardoor de selectie van donoren verbeterd kan worden. Hij stelt voor om ook andere onderdelen van nierfunctie, zoals tubulaire fosfaathuishouding, te bestuderen. Om meer inzicht te krijgen in levende nierdonatie is inmiddels een biobankstudie gestart, die alle aspecten van transplantatie en levende nierdonatie behelst: biomedisch, psychosociaal, leefstijl en kwaliteit van leven.

Van Londen wil met zijn proefschrift een bijdrage leveren aan veiligheid van levende nierdonatie, de kwaliteit van screening en follow-up, en de kwaliteit van leven van de nierdonor.

Marco van Londen (1991) studeerde Geneeskunde aan Rijksuniversiteit Groningen. Op dit moment werkt hij als arts in opleiding tot internist in het Martini Ziekenhuis Groningen. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij prof. dr. G. Navis, prof. dr. S.P. Berger en dr. M.H. de Borst aan de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van zijn promotieonderzoek luidt: Living kidney donor evaluation and safety assessment.