Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:M. (Michael) Chang
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Identification of genes involved in recombination-mediated telomere
maintenance in yeast

Nieuwe genen gevonden die een rol spelen bij het ontstaan van ALT-kankercellen

Telomeren zijn structuren in ons DNA die de uiteinden van onze chromosomen beschermen tegen achteruitgang. Bij mensen worden deze structuren na elke celdeling echter korter, tot ze uiteindelijk zo kort zijn dat de cel niet meer kan delen. Volgens onderzoekers is dit de oorzaak van veroudering, maar beschermt het ook tegen het ontstaan van kanker omdat cellen zo niet oneindig kunnen delen. Kankercellen gebruiken bepaalde mechanismen om deze barrière te passeren, zo kunnen ze bijvoorbeeld het ALT-mechanisme (Alternative Lengthening of Telomeres) activeren. In dit proefschrift onderzoekt Van Mourik dit ALT-mechanisme in bakkersgist.

Van bakkersgist weten we dat het soms ook ALT gebruikt om zijn telomeren te behouden; zulke cellen worden survivors genoemd. Van Mourik heeft met behulp van een genetische screening nieuwe genen geidentificeerd die betrokken zijn bij de vorming van survivors. Enkele van deze genen zijn betrokken bij het reguleren van de gehaltes van deoxynucleoside trifosfaten (dNTP's) in de cel, dat de bouwstenen zijn van DNA. Deze dNTP gehaltes bleken bovendien vroeg na de inactivering van telomerase omhoog te gaan, en dat lijkt belangrijk voor het vormen van survivors. Met deze nieuwe bevindingen hopen de onderzoekers meer genen en mechanismen te identificeren die een rol spelen bij het ontstaan van een ALT-kankercel.

Curriculum Vitae

Paula van Mourik (1987) studeerde Biologisch en Medisch Laboratoriumonderzoek aan de Hanzehogeschool Groningen en een master Moleculaire Biologie en Biotechnologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Verouderingsbiologie (ERIBA) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als moleculair bioloog bij EV Biotech. De titel van haar proefschrift luidt: “Identification of genes involved in recombination-mediated telomere maintenance in yeast”.