Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. X. (Xuewen) Zhang
Wanneer:17 juni 2019
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. M.J.E.C. (Marc) van der Maarel, prof. dr. G.J.W. (Gert-Jan) Euverink
Copromotor:dr. R.J. Leemhuis
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
The diversity of glycogen branching enzymes in microbes

Onderzoek naar productie van glycogeen

Glycogeen vormt de belangrijkste reserve voorraad voor koolstof en energie in micro-organismen en dieren. Glycogeen vertakkend enzym (GBE) is een van de belangrijkste enzymen in de glycogeensynthese. De glycogeen-vertakkende enzymen zijn ingedeeld in de GH13- en GH57-families.

Xuewen Zhang vergeleek de GBE's van twee families, van kristalstructuren tot hun vertakte producten. De GH13 GBE's zijn actiever op zetmeel dan GH57 GBE's, terwijl GH57 GBE's met hoge relatieve hydrolytische activiteit de producten produceren met meer oligosaccharide. Onderzoek van de twee GBE families van bacteriën laat zien dat GH13 GBE betrokken is bij glycogeensynthese, terwijl de echte functie van GH57 GBE nog niet duidelijk is. Het molecuulgewicht van vertakte a-glucanen neemt toe met toenemende amylose van substraat voor beide families GBE's. De twee families GBE's kunnen worden gebruikt voor het produceren van resistent zetmeel met een grote hoeveelheid a-1,6-bindingen.

Het promotieonderzoek van Xuewen Zhang  vond plaats bij de Aquatische Biotechnologie en Bioproducttechnologie van het ENgineering and TEchnology institute Groningen (ENTEG) met financiering via een beurs van de Chinese Scholarship Council. Hij werkt nu als postdoc aan de RUG.