Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. V. (Vincenzo) Terlizzi
Wanneer:12 juni 2019
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. J.K. (Janette) Burgess, prof. dr. M.C. (Martin / Marco) Harmsen
Copromotor:dr. H.P. Hammes
Waar:Doopsgezinde Kerk
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Shaping vessels and microenvironment: adipose stromal cells in
retinal-related diseases

Adipose stromale cellen in retinagerelateerde ziekten

Diabetes veroorzaakt verschillende complicaties in het lichaam. In zijn proefschrift heeft Terlizzi zich gericht op diabetische retinopathie: beschadiging van het netvlies. Retinopathie beïnvloedt voornamelijk de microcirculatie in het netvlies, waarna meer retinale cellulaire bestanddelen gevoelig worden voor de glucose-onevenwichtigheid. Een mogelijke oplossing is om de retinale micro-omgeving met stamcellen te implementeren. Stamcellen, met name adipose stromale cellen (ASC), zouden mogelijk kunnen worden geïntegreerd in de ogen om de door diabetes veroorzaakte schade te herstellen. ASC werken als ondersteunende cellen, wat inhoudt dat microvaten die beschadigd zijn door glucose, versterkt kunnen worden door injectie van autoloog, patiënt afgeleide, ASC.

Het doel van dit proefschrift was om te begrijpen welke mechanismen betrokken zijn bij het ASC-potentieel om beschadigde micro-omgevingen te herstellen en daarom de behandeling van stamcellen te verbeteren. Terlizzi ontdekte dat de notch-signalering, signalering van cel tot cel contact, betrokken is bij ASC-communicatie met microvaten. Microvaten spelen een fundamentele rol bij het geven van voedingsstoffen en de bescherming van de delicate micro-omgeving van het netvlies. Uit deze studie concludeert hij dat toekomstig werk met notch-signalering, de integratie van stamcellen in het netvlies zou kunnen verbeteren.

Zijn proefschrift bevat een review waarin de complexiteit van diabetische retinopathie verder wordt geanalyseerd. Ontsteking speelt ook een rol bij de ontwikkeling van de ziekte. Tevens bestudeerde hij de temporele dynamiek van ASC en microvatenvorming en -assemblage in driedimensionale culturen in vitro. Hij stelde een stapsgewijze vorming voor van microvaten, geleid door ASC, inclusief extracellulaire matrixvorming, waarbij matrix wordt uitgescheiden door de cellen. Toekomstig onderzoek naar de behandeling van stamcellen moet volgens Terlizzi bestaan uit cellenmetabolisme en extracellulaire matrixbetrokkenheid tijdens de ziekteprogressie.

CV Vincenzo Terlizzi

Vincenzo Terlizzi (1985) studeerde Biologie en Biomedical application aan de universiteit van Modena (Italië) en aan de universiteit van Parma (Italië). Daarna was hij werkzaam als doctoraatsstudent bij zowel het Diabetic microvascular complications (DIAMICOM) en het Universitair Medisch Centrum Groningen, bij de afdeling Medische Biologie. De titel van zijn proefschrift luidt: “Shaping vessels and microenvironment: adipose stromal cells in retinal-related diseases”.