Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Bank fragility and financial stability policies

Instabiliteit in de banksector en de effectiviteit van herkapitalisatiebeleid

Irina Stanga onderzocht de verschillende oorzaken van bankfragiliteit en de effectiviteit van relevante macroprudentiële instrumenten bij het behouden of herstellen van stabiliteit in het banksysteem. Zij toont aan dat een hoge afhankelijkheid van marktfinanciering verband houdt met een lagere bankstabiliteit en dat de negatieve effecten worden versterkt door toenemende concurrentie. Het liquiditeitsrisico van banken loopt op naarmate banken gevoelig worden voor bankruns. Daarom impliceert een kredietportefeuille met een hoge leverage een hoger algemeen risico, zelfs als het uit veilige activa bestaat.

Vanuit een beleidsperspectief blijkt uit de analyse dat effectief macroprudentieel beleid, en met name lagere ‘loan to value’-ratio’s, samenhangt met een daling van de hypotheekschuld. Tenslotte laat Stanga zien dat ‘bailout’-beleid effectief was om het wanbetalingsrisico van banken te verminderen, maar dat dat beleid tevens een risico-overdracht van banken naar overheden genereerde en de besmettingskanalen tussen banken en overheden in Europa versterkte.