Over ons Actueel Evenementen Promoties

Long-term regulation of microglia

Role of epigenetic mechanisms, inflammatory events and diet
Promotie:Dhr. W. (Wandert) Schaafsma
Wanneer:12 september 2018
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. B.J.L. (Bart) Eggen, prof. dr. H.W.G.M. (Erik) Boddeke
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Long-term regulation of microglia

Hersenafweercellen met geheugen

Micorglia – afweercellen in de hersenen – hebben een langetermijngeheugen dat de werking van het immuunsysteem kan beïnvloeden. Dat concludeert Wandert Schaafsma in zijn proefschrift, waarin hij zijn onderzoek naar langetermijneffecten van activatie van microglia beschrijft. Ontstekingen al tijdens de zwangerschap hebben langdurige effecten. Voeding kan een rol spelen in het goed blijven functioneren van microglia.

Microglia zijn in staat beschadigde cellen en ziekteverwekkers te herkennen en op te ruimen in de hersenen. Daarnaast zijn microglia tijdens de embryonale ontwikkeling belangrijk voor de hersenontwikkeling. Microglia worden normaal gesproken niet vervangen door cellen elders uit het lichaam. Nieuwe microglia ontstaan uit bestaande microglia. Hierdoor worden vroegtijdige veranderingen in het functioneren van microglia mogelijk levenslang doorgegeven aan nieuwe cellen, waardoor veranderingen levenslang aanwezig kunnen blijven.

Schaafsma toont onder meer aan dat ontsteking in de hersenen van moedermuizen tijdens zwangerschap de microglia van nakomelingen beïnvloedt en dat het leren en geheugen van de nakomelingen beperkt. Verder toont hij aan dat een hoog vet dieet negatief effect heeft op veroudering van microglia. Met zijn onderzoek draagt Schaafsma bij aan het begrip van de hersenen en factoren die bijdragen aan gezond oud worden.

Wandert Schaafsma (1984) studeerde biomedische wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek voerde hij uit bij de afdeling Neurowetenschappen, in de sectie medische fysiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door onderzoeksschool BCN, het ministerie van Economische Zaken, de provincies Drenthe en Groningen en FrieslandCampina. Schaafsma was na zijn PhD werkzaam als onderzoeker bij Histocell S.L in Spanje. De titel van zijn proefschrift luidt: ‘Long-term regulation of microglia’.