Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Work functioning in cancer patients: looking beyond return to work

Vermoeidheid, depressieve en cognitieve klachten en werken na de diagnose kanker

Een derde van de kankerpatiënten heeft moeite om te functioneren tijdens het werk. Deze mensen ervaren meer vermoeidheid, depressieve klachten en cognitieve beperkingen. Dat concludeert Heleen Dorland-Pel in haar proefschrift, waarin zij kankerpatiënten die weer aan het werk zijn gegaan 18 maanden lang volgde. De aanbevelingen uit haar onderzoek kunnen gebruikt worden om kankerpatiënten die weer aan het werk gaan extra te begeleiden en te steunen.

In haar onderzoek volgde Dorland kankerpatiënten die na hun diagnose weer aan het werk zijn gegaan. In deze unieke studie volgde ze 384 kankerpatiënten anderhalf jaar lang. Ze keek hierbij naar verschillende factoren, zoals gezondheid, behandeling en werk. In de loop van de 18 maanden verbeterde het functioneren op het werk. Ook namen de vermoeidheid en depressieve klachten waar een derde van de kankerpatiënten in eerste instantie last van heeft, af. De cognitieve beperkingen bleven echter al die tijd stabiel aanwezig, vooral bij kankerpatiënten die werken in een mentaal belastende functie. Het type kanker en de behandeling daarvan hadden geen invloed op het functioneren op het werk.

Dorland stelt dat kankerpatiënten die moeite hebben om op het werk te functioneren, extra begeleiding en steun nodig hebben als ze weer aan het werk gaan. Zij beveelt een integrale behandeling van vermoeidheid en depressieve klachten aan, met specifieke aandacht voor cognitieve beperkingen in het werk. Omdat zowel het functioneren op het werk als vermoeidheid en depressieve klachten verbeteren naarmate kankerpatiënten langere tijd weer terug aan het werk zijn, stelt Dorland - conform de richtlijn Kanker en Werk van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde - dat kankerpatiënten zouden moeten proberen aan het werk te blijven of hun werk te hervatten als ze daar fysiek en mentaal toe in staat zijn.

Heleen Dorland-Pel (1986) studeerde psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Gezondheidswetenschappen van het UMCG. Het onderzoek is gefinancierd door het KWF/Alpe d’HuZes. Dorland blijft werkzaam op het UMCG als postdoctoraal onderzoeker. De titel van haar proefschrift luidt: Work functioning in cancer patients: looking beyond return to work.