Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. W.P. (Wim) Krijnen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Task shifting, interprofessional collaboration and education in
oral health care

Taakverschuiving en samenwerking tussen tandarts en mondhygiënist

Tandartsen en mondhygiënisten zitten niet helemaal op dezelfde golflengte wat betreft taakuitbreiding en zelfstandige praktijkvoering van de mondhygiënist. Dat concludeert Jan Jaap Reinders is zijn proefschrift, waarin hij beschrijft wat beide beroepsgroepen vinden van de taakherschikking. Ook onderzocht hij wat voor sociale eigenschappen studenten tandheelkunde en mondzorgkunde zichzelf, elkaar en beide beroepsgroepen toeschrijven en of de samenwerking en meningen over taakverdeling psychologisch te beïnvloeden zijn.

Een aantal behandelingen die tandartsen uitvoeren kunnen tegenwoordig ook door mondhygiënisten worden uitgevoerd. De mate van zelfstandigheid van mondhygiënisten is afhankelijk van de soort behandeling. Een heldere taakverdeling en succesvolle samenwerking tussen tandarts en mondhygiënist zijn noodzakelijk om de taakverschuiving tot een succes te maken.

Reinders toont aan dat studenten van beide beroepsgroepen tandartsen het meest dominant vinden. Naar aanleiding hiervan ontwikkelde hij een psychologische theorie (extended professional identity theory) om interprofessionele communicatie en taakverdeling te beïnvloeden. De nieuwe psychologische aanpak betreft het benutten van competitie tussen gemengde groepen waarbij wederkerigheid tot prestatienorm wordt verheven. Gelijkwaardigheid tussen beide beroepsgroepen kan met deze aanpak bevorderd worden en kan de mening over interprofessionele taakverdeling positief beïnvloeden. Competitie kan de samenwerking tussen verschillende beroepsgroepen niet alleen belemmeren, het kan ze dus ook dichter bij elkaar brengen. De focus van een dergelijke competitie bepaalt de stijl van samenwerken. Tot slot ontwikkelde Reinders een model die prioriteiten rond onderzoek en onderwijsontwikkeling in relatie tot samenwerking beschrijft: meta-model of interprofessional development.

Jan Jaap Reinders (1972) studeerde arbeids-, organisatie- en personeelspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek voerde hij uit bij het Centrum voor Tandheelkunde en Mondheelkunde (CTM) in het UMCG binnen de onderzoeksgroep SHARE.  Reinders is werkzaam als docent en Postdoc-onderzoeker bij de Rijksuniversiteit Groningen, UMCG-CTM en Hanzehogeschool Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt  Task shifting, interprofessional collaboration and education in oral health care.