Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Severe maternal cardiovascular pathology and pregnancy

Belang van zorg en monitoring van zwangere vrouwen met hart- en vaatziekten

Pijn op de borst tijdens een zwangerschap moet altijd serieus genomen worden. Dat concludeert Heleen Lameijer in haar proefschrift over hart- en vaatziekten bij zwangere vrouwen. Zij geeft in haar proefschrift aanbevelingen over voorlichting voor de zwangerschap en monitoring tijdens en na de zwangerschap, om ook hartziekten die tijdens en mede door de zwangerschap ontstaan, tijdig te detecteren.

Hart- en vaatziekten bij zwangere vrouwen kunnen leiden tot moedersterfte. In Nederland zijn de sterftecijfers gelukkig laag. Lameijer onderzocht 96 gevallen van moedersterfte van de afgelopen 21 jaar. Zij concludeert dat aortadissectie, hartinfarct en cardiomyopathie vaak oorzaak waren, net als een plotselinge sterfte. In een klein deel van de gevallen had sterfte voorkomen kunnen worden, als de moeder bijvoorbeeld het advies niet zwanger te worden in acht had genomen of eerder haar klachten had benoemd, of als artsen eerder problemen onderkend hadden. Vrouwen blijken tijdens de zwangerschap een hogere kans te hebben op een hartinfarct. Dat weten artsen niet altijd, en extra alertheid is daarom geboden bij klachten als pijn op de borst.

Naar aanleiding van de onderzoeken van Lameijer concludeert zij onder meer dat het belangrijk is om vrouwen met hart- en vaatziekten in de familie voorafgaand aan de zwangerschap al goed te informeren. Vrouwen met pulmonale hypertensie zouden nog steeds gestimuleerd moeten worden om niet zwanger te worden. Verder benadrukt ze het belang van het serieus nemen van pijn op de borst en het monitoren van zwangere vrouwen met hartziekten tijdens de zwangerschap, maar ook na de bevalling. De postpartumperiode is een kwetsbare periode. Tot slot adviseert zij om altijd autopsie te doen als zwangere vrouwen plotseling zijn overleden.

Heleen Lameijer (1987) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij het Thoraxcentrum van het UMCG. Lameijer is nu werkzaam als spoedeisendehulparts KNMG in het Medisch Centrum Leeuwarden. De titel van haar proefschrift luidt: Severe maternal cardiovascular pathology and pregnancy.