Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Biomarkers and personalized medicine in heart failure

Biomarkers voorspellen effectieve behandeling van hartfalen

Patiënten met hartfalen kunnen mogelijk beter behandeld worden als ze op basis van verschillen in het bloed in subgroepen verdeeld worden. Jasper Tromp laat in zijn proefschrift zien dat zogenaamde biomarkers - kenmerkende stoffen in het bloed - kunnen voorspellen of ACE-remmers en bètablokkers effectief zullen zijn. Zijn resultaten brengen behandelingen die preciezer zijn toegespitst op individuen en onderliggende ziektemechanismen een stapje dichterbij.

Patiënten met hartfalen worden behandeld met een ACE-remmer, bètablokker en plaspillen. Deze behandeling blijkt echter niet bij alle vormen van hartfalen te werken. Ook komt de ene vorm van hartfalen meer voor bij vrouwen dan de andere vorm, en hebben vrouwen bij de ene vorm meer comorbiditeiten. Niet elke vorm van hartfalen is dus hetzelfde. De verschillende vormen van hartfalen blijken ook in het bloed verschillende kenmerken te hebben. Door het meten van zogenaamde biomarkers is in het bloed al vast te stellen van welk type hartfalen er sprake is.

Tromp onderzocht verschillende biomarkers in het bloed van mensen met verschillende typen hartfalen. Met behulp van die biomarkers beschreef hij acht subtypes van hartfalen, die verschillend reageerden op ACE-remmers en bètablokkers. Al deze patiënten krijgen dat nu voorgeschreven, terwijl er subtypes blijken te zijn waarop deze medicatie geen effect hebben. Tromp concludeert dan ook dat patiëntenpopulaties bij onderzoek naar nieuwe medicatie voor hartfalen eerst in subtypes verdeeld moeten worden. De kennis over biomarkers kan ook een rol spelen bij het identificeren van risicogroepen voor hartfalen.

Jasper Tromp (1988) studeerde geneeskunde aan de universiteit van Groningen. Zijn onderzoek voerde hij uit in het Thoraxcentrum van het UMCG en werd gefinancierd door de Junior Scientific Masterclass. Tromp is nu werkzaam als postdoctoraal onderzoeker in het National Heart Center en Duke-NUS medical school in Singapore. De titel van zijn proefschrift luidt Biomarkers and personalized medicine in heart faillure.