Over ons Actueel Evenementen Promoties

Wanneer:14 maart 2018
Aanvang:12:45
Promotor:prof. L.H.V. (Lucas) van der Woude
Copromotors:dr. A.R. (Rob) den Otter, dr. A.M. Boonstra, dr. H.A. Reinders-Messelink
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Neuromuscular control of Lokomat guided gait

Effecten en toepassing van looprobot Lokomat bij revalidatie

De looprobot Lokomat, die gebruikt kan worden voor revalidatie, kan effectief zijn in het beïnvloeden van de mate van spieractiviteit en stappatronen Dat beschrijft Klaske van Kammen in haar proefschrift. Zij deed onderzoek naar deze looprobot bij zowel gezonde deelnemers als patiënten die een beroerte hebben gehad. De resultaten van haar proefschrift bieden waardevolle informatie over het gebruik van Lokomattherapie voor revalidatie.

De Lokomat is een looprobot die is ontwikkeld voor het revalideren van lopen. De robot bestaat uit drie componenten: een soort uitwendig skelet die de bewegingen van de benen kan ondersteunen, een systeem voor gewichtsondersteuning van de patiënt, zodat hij niet zelf zijn volle gewicht hoeft te dragen, en een loopband. Er zijn drie variabelen in te stellen op de robot: de mate van bewegingsondersteuning, de mate van gewichtsondersteuning en de loopsnelheid.

Van Kammen doet twee belangrijke bevindingen in haar onderzoek. Allereerst laat van Kammen zien dat mensen die lopen met ondersteuning van de Lokomat een vast stappatroon hebben en een lage spieractiviteit van beenspieren. Zij concludeert dat dat de effectiviteit van de looprobot kan verlagen, omdat het bij leren lopen juist belangrijk is om de beenspieren actief te gebruiken en variabele stappatronen te hebben. Ook als de bewegingsondersteuning uitgeschakeld is, beïnvloedt de robot het looppatroon. Zij adviseert therapeuten daarmee rekening te houden tijdens de therapie als zij ervoor kiezen de bewegingsondersteuning te verlagen. Verder toont ze aan dat het verhogen van de snelheid effectief blijkt te zijn in het verhogen van de spieractiviteit. Daarom adviseert van Kammen dat de loopsnelheid zo hoog mogelijk ingesteld moet worden tijdens de therapie.  Wel moet er rekening gehouden worden met wat de patiënt aankan. De resultaten zijn niet alleen nuttig voor het gebruik van de Lokomat zelf, maar ook bij het ontwikkelen van nieuwe generaties looprobots.

Klaske van Kammen (1991) studeerde Bewegingswetenschappenaan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek werd gefinancierd door allerlei partners, zoals Revalidatie Friesland, het UMCG, Cornelia Stichting, het Beatrixfonds en het Gratamafonds van de Rijksuniversiteit Groningen. Van Kammen is nu werkzaam bij QPS Netherlands B.V. als Projectmanager. De titel van haar proefschrift luidt: Neuromuscular control of Lokomat guided gait.