Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:prof. dr. C.J.C. (Claudine ) Lamoth, dr. N. Vuillerme
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Gait characteristics as indicators of cognitive impairment in
geriatric patients

Dementie wellicht al vroeg te herkennen aan looppatronen

Vormen van dementie of andere cognitieve problemen bij oudere patiënten zijn wellicht al in een vroeg stadium te herkennen aan het looppatroon van de patiënt. Dit blijkt uit het proefschrift van bewegingswetenschapper Lisette Kikkert van het UMCG. Zij promoveert op 30 april aan de Rijksuniversiteit Groningen.

‘Ouder worden komt met gebreken’. Regelmatige valpartijen en cognitieve achteruitgang, zoals vormen van dementie of milde cognitieve problematiek (MCI), komen veel voor bij ouderen. Deze hebben een desastreus effect op hun dagelijks functioneren en op de kwaliteit van leven van ouderen. Het tijdig herkennen van dergelijke problemen kan ervoor zorgen dat behandelingen eerder ingezet kunnen worden. Wellicht vertraagt dat het ziekteproces of verkleint het de kans om te vallen. Omdat er een duidelijk verband is aangetoond tussen motorisch- en cognitief functioneren, veronderstelde Lisette Kikkert in haar proefschrift dat karakteristieken van het lopen mogelijk kunnen dienen als indicatoren of zelfs voorspellers van cognitieve achteruitgang in geriatrische patiënten.

In haar onderzoek heeft Kikkert een breed scala aan loopvariabelen gekwantificeerd uit 3D-acceleraties van de onderrug (geregistreerd met een iPod Touch 4G) bij geriatrische patiënten in het MC Slotervaart ziekenhuis, in Amsterdam. Zij keek hierbij niet alleen naar de loopsnelheid, maar ook naar subtiele, meer specifieke loopvariabelen. Cognitieve achteruitgang in geriatrische patiënten kenmerkt zich mogelijk door een verhoogde regelmatigheid en voorspelbaarheid van het looppatroon, wat verband houdt met een afname van complexiteit.

Een uitgebreide analyse van het looppatroon is een niet-invasieve en goedkope diagnostische maat, en zou toegevoegd kunnen worden aan de huidige screening van geriatrische patiënten. Echter, geriaters en clinici moeten zich bewust zijn van de kwetsbaarheid van geriatrische patiënten. Comorbiditeiten en chronische condities interacteren vaak met elkaar én met het lopen. Een nauwkeurige diagnose/voorspelling van cognitieve achteruitgang en vallen in deze kwetsbare populatie vereist daarom hoogstwaarschijnlijk een multifactoriële aanpak, waaronder algemene patiënt karakteristieken, comorbiditeiten, en een uitgebreide analyse van zowel cognitief als motorisch functioneren.

Curriculum vitae

Drs Lisette Kikkert (1990, Hoogeveen) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het daaropvolgende PhD-project was een internationale samenwerking tussen de universiteit van Groningen en de universiteit van Grenoble (Frankrijk); een ‘co-tutelle’. De titel van haar proefschrift is ‘Gait characteristics as indicators of cognitive impairment in geriatric patients’. Sinds 1 maart 2018 werkt Lisette als adviseur in de zorg bij Proscoop, te Zwolle.