Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. M.J. (Mirthe) Mebius
Wanneer:31 januari 2018
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. A.F. (Arend) Bos, prof. dr. C.M. (Katia) Bilardo, prof. dr. R.M.F. (Rolf) Berger
Copromotor:dr. E.M.W. Kooi
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Congenital heart disease: the timing of brain injury

Afwijkende bloedstroom bij ongeboren baby’s met hartafwijking

Kinderen met een ernstige aangeboren hartafwijking hebben een groter risico op een ontwikkelingsachterstand. Kenmerken van de bloedstroom voor de geboorte en zuurstofverzadiging in de hersenen vlak na de geboorte zijn mogelijk gerelateerd aan het ontstaan van die ontwikkelingsachterstand. Dat concludeert Mirthe Mebius in haar proefschrift, waarin zij probeert in kaart te brengen wanneer bij deze kinderen de problemen in de hersenen ontstaan. Interventies al voor de geboorte zouden die schade mogelijk kunnen voorkomen.

Dat kinderen met een ernstige aangeboren hartwijking een groter risico hebben op een ontwikkelingsachterstand, komt mogelijk doordat de hartafwijking veranderingen in de bloedsomloop voor de geboorte veroorzaakt. Om dit in kaart te brengen, keek Mebius met echo naar de bloedstroom in de hersenen van ongeboren baby’s met een ernstige hartafwijking. Daarnaast bepaalde zij na de geboorte op verschillende momenten de zuurstofverzadiging van de hersenen tijdens de eerste dagen na de geboorte en tijdens en na de hartoperatie die de baby’s ondergingen.

Mebius concludeert dat een afwijkende bloedstroom voor de geboorte samenhangt met neurologische afwijkingen drie maanden na de geboorte. Zij laat ook zien dat een combinatie van een afwijkende bloedstroom in de hersenen voor de geboorte en een afwijkende zuurstofverzadiging van de hersenen na de geboorte een hoger risico geeft op neurologische afwijkingen. Mebius adviseert dan ook dat toekomstige studies moeten focussen op preventie van hersenschade, bijvoorbeeld door medicatie of door foetussen al voor de geboorte aan hun hart te opereren.

CVMirthe Mebius (1991) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek valt binnen het onderzoeksprogramma Translational Neuroscience van onderzoeksinstituut BCN-BRAIN. Mebius is nu werkzaam als ANIOS Neonatalogie aan het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: Congenital  heart disease: the timing of brain injury.