Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Numerical simulation of chemical EOR processes

Meer olie uit de grond dankzij numerieke simulaties

De wereldeconomie is nog steeds grotendeels afhankelijk van aardolie. Terwijl nieuwe, duurzame bronnen ontwikkeld worden, moet ervoor worden gezorgd dat aan de gestaag groeiende energie-eis voldaan wordt met de huidige middelen. Pablo Druetta onderzocht daarom technieken om meer olie uit een reservoir te kunnen halen.

Primaire en secundaire oliewinningstechnieken produceren slechts tot 50 procent van de “original oil in place” (OOIP) aanwezig in een reservoir. Enhanced Oil Recovery (EOR)-processen zijn gericht op het verhogen van deze waarde. Chemische EOR-technieken zijn afhankelijk van een aantal eigenschappen en fysische verschijnselen, waardoor experimenten op laboratoriumschaal niet volledig representatief zijn voor echte processen.

Numerieke reservoirsimulatie is erop gericht om dit probleem aan te pakken en om deze experimenten aan te vullen met grootschalige simulaties om de onzekerheid in de prestaties van nieuwe technieken en producten te verminderen. Bovendien is nanotechnologie de laatste jaren op verschillende oliewinningstechnieken toegepast als manier om bestaande methoden een boost te geven, en experimentele resultaten hebben aangetoond dat EOR-processen ook kunnen worden verbeterd door middel van de eigenschappen die materialen op deze schaal vertonen.

Doel van het onderzoek van Druetta was het ontwikkelen van verschillende numerieke simulatoren gericht op het begrijpen van de mechanismen aanwezig in EOR-processen. Verder is het doel om het wiskundige gedrag van het systeem te analyseren om uiteindelijk de efficiëntie van de toe te passen chemische producten te maximaliseren, en om de set gewenste parameters te bepalen die zijn te gebruiken voor de synthese van nieuwe EOR chemicaliën.

Het promotieonderzoek van Pablo Druetta vond plaats bij de afdeling Producttechnologie van het  ENgineering and TEchnology institute Groningen (ENTEG), met steun van het Erasmus Mundus en de Fundacion Roberto Rocca.