Over ons Actueel Evenementen Promoties

Breast cancer screening in women at elevated risk

Comparative evaluation of screening modalities to inform practice
Promotie:Mw. X.A. (Xuân Anh) Phí
Wanneer:12 november 2018
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. G.H. (Truuske) de Bock, prof. dr. N. Houssami
Copromotor:dr. M.J.W. (Marcel) Greuter
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Breast cancer screening in women at elevated risk

Specifiekere screening voor borstkanker bij verhoogd risico

Er moeten verschillende screeningstrategiën komen voor het vroeg detecteren van borstkanker voor vrouwen met een verhoogd risico op borstkanker en ook voor degene met dicht borstweefsel. Dat concludeert Xuân Anh Phí in haar proefschrift, waarin zij screening van vrouwen met een verhoogd risico op borstkanker onderzocht.

In het algemeen worden Nederlandse vrouwen tussen het 50e en 75e levensjaar elke 2 jaar gescreend met mammografie. Vrouwen met een verhoogd risico op borstkanker hebben meer frequente screening nodig en al vanaf jongere leeftijd. Phí laat zien dat voor deze groep jaarlijkse screening vanaf 30 jaar met mammografie plus MRI het meest effectief is.

Daarbij laat Phí zien dat het nuttig is om de vrouwen met verhoogd risico niet allemaal hetzelfde te behandelen. Zij laat bijvoorbeeld zien dat voor vrouwen onder de 40 jaar met een BRCA1-mutatie mogelijk alleen MRI voldoende is, terwijl voor vrouwen met BRCA2-mutatie mammografie daarbij noodzakelijk is. Ook voor vrouwen met een verhoogd risico op borstkanker door familiaire belasting is de combinatie van MRI en mammografie op jongere leeftijd zinvol, maar dit leidt wel tot meer fout-positieven. Daarnaast concludeert Phí dat Digitale borst tomosynthese vooral effectief is voor de screening van vrouwen met dicht borstweefsel. Op basis van deze bevindingen concludeert zij dat er voor iedere groep aparte screeningsstrategieën ontwikkeld moeten worden.

Xuân Anh Phí (1987) voltooide in 2013 de master Clinical en Psychosocial Epidemology aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek voerde ze uit bij de afdeling Epidemiologie van het UMCG. Phí blijft werkzaam als onderzoeker bij het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: Breast cancer screening in women at elevated risk – a comparative analysis to inform practice.