Over ons Actueel Evenementen Promoties

Soft tissue grafting and single implant treatment in the aesthetic region

Promotie:dr. E.G. Zuiderveld
Wanneer:12 september 2018
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. G.M. (Gerry) Raghoebar, prof. dr. H.J.A. (Henny) Meijer, prof. dr. A. (Arjan) Vissink
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Soft tissue grafting and single implant treatment in the aesthetic
region

Onderzoek naar beste manier om voortand te vervangen

Een implantaat is een goede optie om een niet te behouden voortand te vervangen. Helaas treedt regelmatig terugtrekking van het tandvlees aan de voorzijde van het implantaat op met een esthetisch gezien minder mooi resultaat tot gevolg. Tandarts Elise Zuiderveld onderzocht of het tandvlees beter behouden blijft door het verdikken van het tandvlees met behulp van een transplantaat. Alleen in enkele gevallen was een beter esthetisch resultaat zichtbaar.

Een voortand vervangen kan op twee manieren. ls er na verwijdering van de tand genoeg bot aanwezig is, dan wordt er direct een implantaat en kroon geplaatst. Maar bij te weinig bot moet dit eerst worden opgebouwd voordat het implantaat geplaatst kan worden. De tandarts plaatst dan eerst een tijdelijke en later een definitieve kroon. Deze ‘directe’ en ‘conventionele’ implantaatbehandelingen tonen volgens Zuiderveld even goede resultaten op de omliggende weefsels, op de overleving van het implantaat, de esthetiek en de patiënttevredenheid. Desalniettemin treedt bij beide behandelprocedures regelmatig ‘recessie van de peri-implantaire mucosa’ op, terugtrekking van het tandvlees rondom het implantaat. Het tandvlees rond het implantaat ligt dan niet meer op dezelfde hoogte als bij de tand ernaast. Een hoogteverschil van 0,5mm kan al minder fraai lijken.

Zuiderveld onderzocht in een groep van in totaal 140 UMCG-patiënten of het gelijktijdig aanbrengen van een implantaat en een (synthetisch of bindweefsel-) transplantaat uiteindelijk een mooier resultaat geeft. Zij concludeert dat het aanbrengen van een bindweefseltransplantaat of een synthetisch transplantaat over het algemeen weinig effect heeft op terugtrekking van het tandvlees. Bij direct geplaatste en gerestaureerde implantaten leidt het aanbrengen van een bindweefseltransplantaat wel tot minder terugtrekking van het tandvlees, maar wordt de mucosa niet dikker. Het aanbrengen van een transplantaat bij een conventionele implantaatbehandeling had niet het gewenste resultaat; het leidde niet tot minder recessie. Deze resultaten kunnen andere tandartsen helpen bij het kiezen van de beste behandeling.

Elise Zuiderveld (1987) studeerde tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichte haar onderzoek binnen de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie en het W.J. Kolff Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zuiderveld werkt als zelfstandig tandarts in een praktijk in Duitsland. De titel van haar proefschrift is: "Soft tissue grafting and single implant treatment in the aesthetic region".