Over ons Actueel Evenementen Promoties

Motor function, paratonia and glycation cross-linked in older people

Promotie:Dhr. J.C. (Johannes) Drenth
Wanneer:24 september 2018
Aanvang:12:45
Promotors:C.P. (Cees) van der Schans, prof. dr. S.U. (Sytse) Zuidema, prof. dr. I. Bautmans
Copromotor:J.S.M. Hobbelen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Motor function, paratonia and glycation cross-linked in older
people

Beschadigingen in eiwitten verminderen mobiliteit van ouderen

Stoornissen in de spierfunctie bij ouderen met dementie (paratonie), ontstaan waarschijnlijk door beschadiging van eiwitten. Dat concludeert Hans Drenth in zijn proefschrift. Tot nu toe was over paratonie bij dementie nog weinig bekend. Zijn onderzoek vormt dan ook een startpunt voor verder onderzoek hiernaar, zodat ouderen langer onafhankelijk kunnen blijven en de zorg voor patiënten met paratonie verbeterd kan worden.

Doordat steeds meer mensen ouder worden, nemen ouderdomsziekten toe. Daarbij hoort ook het afnemen van motorische functies. Bij dementie is al langer bekend dat naast het geheugen ook de motorische functies afnemen door eiwitophopingen in de hersenen. Drenth onderzocht of ook een mechanisme in de spier zelf een rol speelt, namelijk het ‘versuikeren’ van eiwitten (advanced glycation end-products of AGE’s).

Drenth laat in zijn proefschrift zien dat weefselstijfheid en ontstekingsprocessen in de spier door AGE’s, inderdaad leiden tot stoornissen in de spierfunctie. Dit draagt bij aan de afname van de motoriek bij ouderen. Verder onderzoek naar deze AGE’s zou bestrijding van paratonie in een vroeg stadium van dementie mogelijk kunnen maken, waardoor ernstige paratonie voorkomen kan worden.

Hans Drenth (1968) is geriatrie fysiotherapeut en coördinator wetenschap en onderzoek bij ZuidOostZorg. Zijn onderzoek voerde hij uit in samenwerking met het Lectoraal Healthy Ageing, Allied Health Care & Nursing van de Hanzehogeschool in Groningen, de Frailty in Ageing research group van de Vrije Universiteit in Brussel, ZuidOostZorg in Drachten en de afdeling revalidatiegeneeskunde van het UMCG. Het onderzoek werd gefinancierd door ZuidOostZorg en Alzheimer Nederland. De titel van zijn proefschrift luidt Motor function, paratonia and glycation cross-linked in older people: Motor function decline and paratonia and their relation with Advanced Glycation End-Products