Over ons Actueel Evenementen Promoties

Fructose-1,6-bisphosphate and its role on the flux-dependent regulation of metabolism

Promotie:Mw. B. (Brenda) Bley Folly
Wanneer:19 januari 2018
Aanvang:09:00
Promotor:M. (Matthias) Heinemann, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Fructose-1,6-bisphosphate and its role on the flux-dependent
regulation of metabolism

Interacties van indicator voor stofwisseling onderzocht

Brenda Bley Folly onderzocht de rol die fructose-1,6-bisfosfaat (FBP) speelt als een flux-signalerend metaboliet en de participatie van dit molecuul in de regulatie van het metabolisme. Zij testte de vermeende interactie tussen Hxk2 (Hexokinase isoenzyme 2, een enzym dat glucose fosforyleert) en FBP. Een nieuwe massaspectrometrie methode liet conformatie veranderingen liet zien bij Hxk2 in de aanwezigheid van FBP, wat wijst op een interactie.

Bley Folly vond echter geen aanwijzingen voor een directe interactie met FBP, dus onderzocht zij de mogelijkheden van secundaire effectoren, zoals metaalionen. Zij vond dat de stabiliteit en activiteit van Hxk2 verzwakt wordt door zink en dat FBP die stabiliteit herstelt, door te werken als een chelator.

Verder heeft Bley Folly de rol van FBP onderzocht in de conformatie veranderingen van zeven andere eiwitten waarvan gesuggereerd werd dat deze een interactie zouden hebben met FBP. Haar resultaten bevestigen dat er geen directe interactie is tussen FBP en de bestudeerde eiwitten. Vermoedelijk bindt FBP metaalionen, wat de activiteit van enzymen moduleert in een flux-afhankelijke manier.

Vervolgens is de rol van FBP in de regulatie van twee transcriptiefactoren (Cra en CggR) onderzocht. In het geval van Cra, waarvoor de interactie met FBP nog steeds een discussiepunt was in de literatuur, heeft zij nu experimenteel bewijs verschaft dat FBP geen interactie heeft met deze transcriptiefactor, noch de activiteit moduleert. Bij CggR stelt Bley Folly vast dat millimolaire concentraties van FBP nodig zijn om de interactie met de DNA operator te reguleren. Daarom concludeert zij dat FBP, werkend als een flux-signalerend metaboliet, een essentiële link verschaft tussen flux-signalen en genexpressie door de activiteit van CggR te moduleren.

Brenda Bley Folly verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Molecular Systems Biology van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met steun van de Braziliaanse organisatie Ciencias sem fronteiras (Science without borders). Zij werkt nu als project manager and postdoc aan de RUG.