Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. H.D.K. (Dedy) Yulianto
Wanneer:06 december 2017
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. H.C. (Henny) van der Mei, prof. dr. M.S. (Marco) Cune, H.J. (Henk) Busscher
Copromotor:dr. M. Rinastiti
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Degradation of dental resin composites during intra-oral wear

Slijtage van vullingen in de mond beter begrepen

Tandheelkundige composieten (vullingen) worden gebruikt om tanden en kiezen te herstellen. Door allerlei factoren in de mond – bijvoorbeeld aanwezigheid van bacteriën en eten– veranderen deze composietvullingen van vorm, afmetingen en kleur. Dedy Yulianto onderzocht verschillende composietmaterialen in verschillende omstandigheden. In zijn proefschrift beschrijft hij aanbevelingen om slijtage van deze composieten te meten voor verder onderzoek. Bovendien doet hij aanbevelingen voor de ontwikkeling van betere materialen voor composietvullingen om slijtage in de toekomst te voorkomen.

De mond is een complexe en vijandige omgeving voor composietvullingen in de mond. Bacteriën vormen een laagje (biofilm of tandplak) op de tanden, ook op de composietvullingen en kunnen het materiaal afbreken. Door kauwen slijten de composietvullingen van buitenaf en ook stoffen uit de voeding kunnen invloed hebben op deze vullingen. Yulianto onderzocht verschillende vulmaterialen door proefpersonen plaatjes te laten dragen met geïntegreerde schijfjes van verschillend vulmateriaal. Doordat de manier waarop ze de plaat moesten reinigen verschilden, kon hij ook onderzoeken wat het effect van verschillende reinigingsmethoden is op deze materialen.

Yulianto concludeert onder meer dat de bacterie Streptococcus mutans een voorkeur heeft voor composieten met ester-verbindingen. Composieten met esterverbindingen bleken sneller te slijten, met name als de plaat niet goed gepoetst werd. Composietvullingen moeten dus zo weinig mogelijk esterverbindingen bevatten en goed gepoetst worden, om afbraak door deze bacterie te voorkomen. Materiaal waar bacteriën minder goed op kunnen hechten kan slijtage ook voorkomen. Met behulp van deze onderzoeksresultaten kunnen in de toekomst betere en minder aan slijtage onderhevige composietvullingen ontwikkeld worden.

Dedy Yulianto (1978) studeerde tandheelkunde aan de Gadjah Mada universiteit van Yogyakarta, Indonesië. Zijn onderzoek valt binnen het onderzoeksprogramma MOHOF (maintaining oral health and oral funciton) van het W.J. Kolff Insituut, UMCG. Yulianto is werkzaam als docent op de Gadjah Mada universiteit en werkt als tandarts in University Dental Hospital .  De titel van zijn proefschrift luidt: Degradation of dental resin composites druing intra-oral wear.