Over ons Actueel Evenementen Promoties

Mastocytosis: a disease at the crossroads of hematology and allergology

Promotie:Dhr. B. (Bjorn) van Anrooij
Wanneer:22 mei 2019
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. J.C. (Hanneke) Kluin-Nelemans
Copromotor:dr. J.N.G. Oude Elberink
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Mastocytosis: a disease at the crossroads of hematology and
allergology

Mastocytose: een ziekte op het kruispunt van hematologie en allergologie

Mastocytose is een zeldzame ziekte waarbij mensen vanwege afwijkende mestcellen (een type witte bloedcel dat alleen in de weefsels voorkomt) klachten krijgen die veel overeenkomst hebben met allergische symptomen. In zijn proefschrift beschrijft van Anrooij wat de meest voorkomende klachten zijn: vermoeidheid, jeuk, opvliegers en levensbedreigende allergische reacties op insectensteken.

Hij beschrijft tevens wat de invloed is van al deze klachten op de kwaliteit van leven van patiënten met mastocytose en hoe deze klachten zo precies mogelijk met een tweetal vragenlijsten gemeten kunnen worden. Deze vragenlijsten heeft hij ontwikkeld en uitgetest op een paar honderd patiënten.  Daarnaast beschrijft hij mogelijke methodes om te identificeren welke patiënten met mastocytose het grootste risico hebben op levensbedreigende reacties op insectensteken en de mechanismen die wellicht andere patiënten hiervoor beschermen.

Tot slot beschrijft hij de invloed van een nieuwe vorm van chemotherapie, midostaurin genaamd, op deze symptomen. Deze is getest in een kleine groep patiënten met mastocytose. Midostaurin lijkt een veilig en relatief effectief middel te zijn om de symptomen te verlichten van patiënten met mastocytose die veel klachten ervaren.

CV Bjorn van Anrooij

Bjorn van Anrooij (1990) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Dit combineerde hij met een PhD-traject via de Junior Scientific Masterclass te Groningen. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdelingen Allergologie en Hematologie aan het Universitair Medisch Centrum te Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Mastocytosis: a disease at the crossroads of hematology and allergology”.