Over ons Actueel Evenementen Promoties

Low-intensity wheelchair training in inactive people with long-term spinal cord injury

Promotie:Dhr. J.W. (Jan) van der Scheer
Wanneer:18 maart 2015
Aanvang:12:45
Promotors:prof. L.H.V. (Lucas) van der Woude, prof. dr. H.E.J. Veeger
Copromotor:dr. S. de Groot
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Low-intensity wheelchair training in inactive people with long-term
spinal cord injury

Trainen met lage inspanningsintensiteit maakt mensen met een dwarslaesie niet fitter

Twee keer per week rolstoelrijden met een lage trainingsintensiteit blijkt weinig tot geen effect te hebben op fitheid en activiteit bij mensen die al lang een dwarslaesie hebben. Dat ontdekte Jan van der Scheer in zijn promotieonderzoek. Zijn onderzoek laat zien hoe lastig het is om een effectieve en praktisch uitvoerbare training te vinden voor fysiek inactieve mensen die al lang een dwarslaesie hebben.

Door verlamming en een rolstoelgebonden leven is het moeilijk voor mensen met een dwarslaesie om fysiek actief en fit te blijven. Door te trainen met een hoge inspanningsintensiteit kan de fitheid van fysiek inactieve mensen die al lang een dwarslaesie hebben verbeteren, maar dat is misschien ook te belastend voor deze groep. Van der Scheer was daarom benieuwd of trainen met een lage inspanningsintensiteit ook positieve effecten heeft.

Om dit te onderzoeken, deelde hij 29 deelnemers door loting in twee groepen in: een trainingsgroep of een niet-trainende controlegroep. De eerste groep ging gedurende 16 weken twee keer per week rolstoelrijden op een lopende band met een inspanningsintensiteit van 30 tot 40% van de maximale capaciteit. Opvallend genoeg zorgde het trainen voor weinig tot geen verschillen in fitheid, rolstoelvaardigheden, fysieke activiteit en techniek van het rolstoelrijden. Van der Scheer concludeert dat er voor grote effecten misschien vaker getraind moet worden, of dat er andere trainingsvormen nodig zijn. Juist omdat het vinden van een goede training zo lastig is, zouden behandelaars volgens hem er extra aandacht voor moeten hebben dat mensen met een dwarslaesie fysiek actief blijven.

Jan van der Scheer (1986) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen het Centrum voor Bewegingswetenschappen in Groningen en in de revalidatiecentra Heliomare en UMCG locatie Beatrixoord. Het onderzoek werd gefinancierd door Fonds NutsOhra.