Over ons Actueel Evenementen Promoties

The molecular role of Serf2 in development and misfolded protein
aggregation

Mogelijke rol voor eiwit SERF2 bij eiwitstapeling bij neurodegeneratie

Het eiwit SERF2 heeft invloed op eiwitstapeling in de hersenen bij muizen met symptomen van neurodegeneratieve ziekten. Dat toont Esther Stroo-van Riek aan in haar proefschrift, waarin ze de rol van dit eiwit bij neurodegeneratieve ziekten onderzocht.

De ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson zijn beiden neurodegeneratieve ziekten. Bijdeze aandoeningen spelen eiwitstapelingen in de hersenen een grote rol. Het is echter niet bekend welke mechanismen deze eiwitstapeling veroorzaakt. Eén factor waarvan bekend was dat het mogelijk een rol speelde, is het eiwit SERF2. Daarom onderzocht Stroo het effect van dit eiwit op de eiwitstapeling in de hersenen.

In een reageerbuis experiment toont Stroo aan dat SERF2 direct invloed heeft op de stapeling van ziekte gerelateerde eiwitten. Stroo onderzocht ook wat er met muizen gebeurt die het gen voor dit SERF2-eiwit niet hebben. Deze muizen blijken niet goed te ontwikkelen en sterven direct na de geboorte, omdat ze nog niet volledig ontwikkeld zijn. Om het effect van SERF2 op de hersenen in muizen toch te onderzoeken, gebruikte Stroo muizen die alleen in de hersenen geen SERF2-gen hebben én neurodegeneratieve ziekten ontwikkelen. Stroo concludeert dat het verwijderen van SERF2 in de hersenen geen invloed heeft op de hoeveelheid eiwitstapelingen van neurodegeneratieve ziekten in de muizen. De structuur van de eiwitstapeling in de hersenen is echter wel anders als SERF2 geremd wordt. SERF2 lijkt daar dus wel invloed op te hebben. Verder onderzoek is dan ook nodig om te bepalen wat het effect van deze structuurverandering op de gezondheid van de hersenen is en de ziektesymptomen. Pas als dat duidelijk is, kan bepaald worden of het remmen van SERF2 in de hersenen ingezet kan worden als therapie tegen neurodegeneratieve ziekte.

Esther Stroo-van Riek (1987) studeerde Biomedische Wetenschappen en Neurosciences aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Verouderingsbiologie van het UMCG. Stroo is nu werkzaam als life-science consultant bij Catalyze. De titel van haar proefschrift luidt: “The molecular role of Serf2 in development and misfolded protein aggregation”.